Euroopan unionin maiden johtajat päättivät viime vuonna, että EU elvyttää taloutta 750 miljardilla eurolla. Se on yli 15 kertaa enemmän kuin rahamäärä, jonka Suomen valtio käyttää tänä vuonna.
Elpymispaketin summa on suuri, mutta Yhdysvallat elvyttää vielä paljon enemmän. Jos EU:n elpymispaketti hyväksytään, koronan jälkeen alkaa todennäköisesti nousukausi.
Miten kokoomus äänestää?
Kaikkien EU-maiden täytyy hyväksyä elpymispaketti. Suomessa eduskunta äänestää paketista keskiviikkona. Kahden kolmasosan kansanedustajista täytyy kannattaa pakettia, jotta se hyväksytään. Äänestys on jännittävä, koska monet kokoomuksen kansanedustajat aikovat äänestää: ei. Hallituksen puolueet kannattavat pakettia.
Useimmat muut EU-maat ovat jo hyväksyneet elpymispaketin. Koko paketti kuitenkin kaatuu, jos Suomen eduskunta hylkää sen. Seurauksena voi olla Euroopan talouden sekasorto. Suomen maine kärsisi. Siksi myös monessa muussa EU-maassa jännitetään, miten Suomen eduskunta päättää.
Lähde: Yle