Renzi luopuu pääministerin tehtävästä, koska hän ei onnistunut muuttamaan perustuslakia. Italian presidentti Sergio Mattarella ei kuitenkaan anna Renzin erota heti. Hän jatkaa pääministerinä, kunnes parlamentti on hyväksynyt Italian budjetin eli talousarvion.
Kansanäänestys pidettiin viime sunnuntaina. Pääministeri Renzi ja hänen hallituksensa halusivat pienentää senaatin kokoa. Samalla he halusivat siirtää valtaa muilta alueilta pääkaupunkiin Roomaan. Tarkoitus oli, että Italiaa olisi helpompi hallita.
Italialaiset sanoivat kuitenkin ei. Vaalitulos huolestuttaa monia. Se voi johtaa poliittiseen kriisiin Italiassa. Se voi myös johtaa talouskriisiin Euroopassa.
Italian talous on euroalueen kolmanneksi suurin, mutta se on huonossa kunnossa. Jos Italian pankit kaatuvat, se voi johtaa talouskriisiin monissa maissa.
Kansa on pettynyt
Kansanäänestyksen tulos on merkki siitä, että monet italialaiset ovat pettyneitä. Monien on vaikea löytää työtä ja elää hyvää elämää. Ihmiset uskovat, että poliitikot eivät tiedä, miten tavallisilla ihmisillä menee. Siksi he äänestivät populistisia puolueita. Esimerkiksi italialainen populistinen Viiden tähden liike saa paljon ääniä. Sitä johtaa koomikko Beppe Grillo.
Monissa Euroopan maissa ihmiset ovat pettyneitä Euroopan unioniin ja euroon. Britannia on jo päättänyt lähteä EU:sta. Ranskassa oikeistolainen ja populistinen Marine Le Pen saattaa saada paljon ääniä presidentinvaaleissa ensi vuonna.
Lähteet Yle, HS