Isis-leirillä on suomalaisia naisia ja lapsia

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 27.05.2019

Syyrialaisella Isis-leirillä asuu myös suomalaisia naisia ja lapsia. Yle kertoi asiasta viime perjantaina.

Ylen mukaan Isisin leirillä asuu ainakin 11 suomalaista naista ja 33 lasta. Osa lapsista on syntynyt leirillä.

Al-Holin leirillä on yhteensä 74 000 ihmistä. Leirin olot ovat vaikeat. Ainakin 200 lasta on kuollut leirillä. YK on varoittanut siitä, että leirin terveydenhuolto ja ruokatilanne ovat puutteellisia.

Monet leirillä asuvat naiset ovat Isis-taistelijoiden perheenjäseniä. Perheet vietiin leirille, kun Isisin islamilainen valtio kaatui. Isis on terroristijärjestö.

Suomalaiset naiset sanovat Ylen haastattelussa, että he haluavat palata Suomeen.

Sisäministeri Kai Mykkänen sanoo, että Suomi ei auta naisia palaamaan. Mykkäsen mukaan Suomen täytyy tutkia tarkasti, ovatko naiset osallistuneet terrorismiin ja taisteluihin. Sisäministeri sanoo, että naiset täytyy tuomita kansainvälisessä oikeudenkäynnissä. Mykkäsen mukaan naiset pidätetään, jos he palaavat Suomeen.

Suomen viranomaiset tutkivat, kuinka Suomi voi auttaa leirin suomalaisia lapsia. Lapset voidaan tuoda Suomeen myös ilman äitejä, jos se sopii heille.

Lähteet Yle, STT

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)