Intia oli pitkään taloudellisessa kehityksessä toisen aasialaisen suurvallan Kiinan varjossa. Tänä vuonna Intian talous kasvaa hyvin nopeasti. Kasvu jatkuu seuraavinakin vuosina. Intia on maailman yhdeksänneksi suurin talous. Lähivuosina se ohittaa Brasilian ja Italian.
Monien mielikuvissa Intia on köyhä ja kurja maa. Kodittomia ihmisiä on edelleen Intian suurkaupungeissa valtavasti, mutta nälänhätä on kitketty. Eriarvoisuus ei ole Intiasta kuitenkaan kadonnut. Rikkaat ovat todella rikkaita, köyhät todella köyhiä. Sadat miljoonat intialaiset elävät edelleen köyhyysrajan alapuolella. Köyhyysraja tarkoittaa niin pieniä tuloja, että niillä on hyvin vaikea tulla toimeen.
Intia on kehittänyt koulutus- järjestelmäänsä. Monet nuoret ovat koulutettuja. Intian työllisyys-tilanne on hyvä. Erityisesti palvelualoilla tarvitaan koko ajan työvoimaa. Intiassa on lähes 1,3 miljardia asukasta. Kiinassa asukkaita on noin 1,4 miljardia. Kiinan asukasluku on kuitenkin laskussa, kun taas Intian väestö kasvaa edelleen.
Intian pääministeri Narendra Modi ymmärtää, että köyhät ihmiset maaseudulta haluavat muuttaa kaupunkeihin. Hän haluaa saadaan taloudellista kasvua aikaan vähentämällä köyhyyttä. Monet Intiassa uskovat, että köyhyys vähenee seuraavien kymmenen vuoden aikana.
Suomalainen valtionyhtiö Fortum rakentaa Intiaan aurinkovoimalan. Suomen pääministeri Juha Sipilä vieraili Mumbaissa yritystapahtumassa helmikuussa. Modin hallituksen tavoitteena on nostaa merkittävästi Intian uusiutuvan energian tuotantoa lähivuosina.
Lähde HS
