Järjestön nimi ICAN tulee englannin sanoista International Campaign to Abolish Nuclear Weapons. Se tarkoittaa kampanjaa, jonka tavoite on kieltää ydinaseet.
ICANissa on mukana melkein 500 järjestöä noin 100 maasta. Ne ovat ympäristö-, ihmisoikeus-, kehitys- ja rauhanjärjestöjä.
Ydinaseiden uhka kasvaa
Rauhanpalkinnon myönsi Norjan Nobel-komitea. Komitean mukaan ICAN on tuonut esille ydinaseiden käytön hirveät seuraukset.
Komitea huomautti, että ydinaseiden käytön uhka on nyt suurempi kuin pitkään aikaan. Se mainitsi Pohjois-Korean, joka on tehnyt useita ydin- ja ohjuskokeita. Se on uhkaillut naapureita ydinaseilla.
Viime kesänä Yhdistyneet kansakunnat (YK) hyväksyi sopimuksen, joka kieltää ydinaseet. Sopimuksen on hyväksynyt 122 maata. Ydinasevaltiot eivät ole sitä hyväksyneet. ICANin kampanja auttoi sopimuksen synnyssä.
Maailmassa on yhdeksän maata, joilla on yhteensä 15 000 ydinasetta. Ne ovat Yhdysvallat, Venäjä, Britannia, Kiina, Ranska, Intia, Pakistan, Pohjois-Korea ja Israel.
ICAN sanoo, että ydinaseet eivät tuo turvallisuutta, vaikka ydinasevaltiot niin luulevat.
Lähde STT
