Hyvä joululahja tuo iloa kauan

Teksti: Eeva Grönstrand
Kuva: Eeva Grönstrand
Uutinen julkaistu: 20.12.2017

Joulupukilla on nyt kova kiire. Kiireen keskellä Joulupukki antoi haastattelun Selkosanomille.

Kuinka paljon Suomessa on kilttejä lapsia?

– Tontut ovat kertoneet minulle, että kilttejä lapsia on paljon enemmän kuin tuhmia. Ja tuhmista tulee kilttejä, kunhan heitä kutitetaan tarpeeksi. Sen sijaan tuhmista aikuisista ei tule kilttejä edes kutittamalla. Yleensä heistä tulee yritysjohtajia tai poliitikkoja. Kaikkein tuhmimmat saattavat päästä jopa presidenteiksi, tosin vain ulkomailla.

Millainen on hyvä joululahja?

– Paras lahja on sellainen, josta on iloa pitkään. Esimerkiksi satukirjat ovat hyviä lahjoja. Niitä voi lukea yhdessä vanhempien kanssa monta kertaa uudelleen.

– Lahja on hyvä, jos sitä voi käyttää monella tavalla. Esimerkiksi villapaita on hyvä lahja. Sitä voi käyttää ensin 10 vuotta. Sitten sen voi purkaa. Puretusta langasta voi tehdä sukkia, pipoja ja lapasia. Niitä voi käyttää seuraavat 10 vuotta.

Entä millainen on huono lahja?

– Huonoja lahjoja ovat kalliit ja tarpeettomat tavarat. Huono lahja on esimerkiksi kallis ja äänekäs lelu, jolla ei voi leikkiä. En myöskään suosittele albumeita, jotka sisältävät rumaa musiikkia.

Millaisia lahjoja Joulupukki toivoo itselleen?

– Kun olin nuori, toivoin helikoptereita, avaruusraketteja ja sen sellaisia. Ja kyllä minä niitä myös sain. Minähän olen itse Joulupukki! Nykyisin toivon pehmeitä paketteja, koska olen jo yli 500 vuotta vanha. Arvostan villapaitoja, joita Joulupukin muori kutoo itse.

– Käytän villapaitoja noin 10 vuotta. Sen jälkeen muori purkaa paidat ja tekee niistä sukkia tontuille, sillä jossain pitää säästää. Muutoin eivät rahat riitä kaikkien lasten lahjoihin. Usein tontut valittavat tästä, mutta minkäs teet?

Mitä Joulupukki harrastaa?

– Harrastan erilaisia käsitöitä kuten puutöitä. Kesällä valmistan puusta kaikkea tarpeellista, kuten puukenkiä ja niihin sopivia puujalkoja.

– Myös partiotoiminta on lähellä sydäntäni. Partiolaiset auttavat tonttuja, kun tontut vakoilevat lapsia ikkunoiden takana. Monesti tämä työ on jopa kokonaan annettu partiolaisten tehtäväksi.

Teksti ja kuva

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)