Mielenosoittajien mielestä Kiina ei ole vapaa demokraattinen maa.
Hongkongissa oli levotonta ja väkivaltaista viime viikonloppuna. Myös viime viikolla oli rajuja yhteenottoja poliisin ja mielenosoittajien välillä. Poliisi ampui ihmisiä kumiluodeilla ja kyynelkaasulla. Mielenosoittajat heittelivät kiviä ja polttopulloja.
Viime viikon mellakat ajoitettiin Kiinan kansantasavallan juhlapäiväksi. Mielenosoittajien mukaan juhlapäivä on ”surun päivä”. Hongkongin hallintojohtaja Carrie Lam osallistui juhliin. Hongkong kuuluu Kiinaan, mutta sillä on oma perustuslaki.
Lähteet STT, IS
