Mielenosoittajat vaativat, että he saavat valita johtajansa demokraattisesti.
Kiinan hallitus on tästä kuitenkin eri mieltä.
Hongkong sijaitsee Kiinan itärannikolla.
Alue kuuluu Kiinalle, mutta sillä on itsehallinto. Alue koostuu niemimaasta sekä monista saarista. Hongkongissa on noin seitsemän miljoonaa asukasta.
Hongkong oli pitkään Iso-Britannian siirtomaa-alue. Se on tunnettu hyvin vapaasta talouspolitiikasta.
Vuonna 1997 Hongkong liitettiin Kiinaan. Silloin päätettiin, että se voi säilyttää oman poliittisen ja taloudellisen järjestelmänsä ainakin 50 vuotta.
Hongkongilaisilla on suuremmat vapaudet kuin muilla kiinalaisilla. Sananvapaus on Hongkongissa suurempi, esimerkiksi internetiä ei sensuroida Hongkongissa samalla tavalla kuin muualla Kiinassa.
Kiinan keskushallinto oli luvannut, että Hongkong saa valita uudet johtajat itselleen vapaassa vaalissa vuonna 2017.
Kiina kuitenkin perui lupauksensa.
Kiinan hallitus määräsi, että edustajat pitäisi valita ehdokkaista, jotka se on valinnut ja hyväksynyt etukäteen.
Kiinassa on vallassa kommunistinen puolue. Mielenosoitukset eivät ole siellä sallittuja. Sensuurin takia ihmiset muualla Kiinassa eivät tiedä Hongkongin mielenosoituksista kovinkaan paljon.
