Yhdysvallat pudotti atomipommin Hiroshimaan 6. elokuuta vuonna 1945. Kolme päivää myöhemmin pommitettiin Nagasakia. Suurin osa kaupungeista tuhoutui. Yli 200 000 ihmistä sai surmansa. Hengissä säilyneet kärsivät monenlaisista ruumiillisista ja mielenterveydellisistä ongelmista. Säteilyn vaikutukset aiheuttivat heille syöpää ja muita tauteja. Niistä osa periytyi sairauksina ja epämuodostumina myös seuraaville sukupolville.
Toinen maailmansota päättyi virallisesti Japanin antautumiseen 15. elokuuta vuonna 1945.
Gembaku Doomu on rakennus, joka sijaitsee lähellä atomipommin putoamispaikkaa. Tämä entinen näyttelyhalli on ainoa rakennus, joka jäi pystyyn koko kaupungissa. Pommin tuho oli niin valtava. Paljas ja koruton rakennus on Hirsoshiman tunnetuin nähtävyys. Sen lähelle on rakennettu rauhanpuisto ja atomipommimuseo.
Rauhanmuseo eli atomipommimuseo on surullinen ja liikuttava paikka. Museossa on aivan hiljaista. Esillä on vääntyneitä kolikoita ja pieni lasten kolmipyöräinen, joka on syöpynyt ja ruostunut. Kun näkee tämän museon kuvat ja esineet, voi ehkä tajuta vähän siitä tuskasta, jonka näiden kaupunkien asukkaat kokivat. Museon ja muistomerkkien tarkoitus on muistuttaa tulevia sukupolvia siitä, minkälaisia kauheuksia sodasta ja äärimmäisistä keinoista seuraa.
Hiroshiman katukuvassa ei huomaa enää nykyisin, minkälainen varjo kaupungin lähimenneisyyden yllä on. Hiroshimalaiset sanovat, että he katsovat mieluummin eteenpäin kuin taaksepäin. Tämä ei tarkoita kuitenkaan sitä, että ihmiset olisivat unohtaneet. Monien kaupungin asukkaiden sukulaisiin ja tuttavapiiriin kuuluu henkilöitä, joiden läheiset ovat kärsineet atomipommin aiheuttamasta tuskasta.
Hiroshima on siitä mukava kaupunki, että siellä voi liikkua mainiosti ilman autoa. Kaupungissa on mukava kävellä. Erityisen viihtyisä piknikpaikka on Rauhanpuisto. Puisto sijaitsee saarella kahden joen välissä. Keskustasta on puistoon kävelymatka. Puistossa kukkivat keväisin kauniit kirsikkapuut. Hiroshimassa kirsikkapuiden kukat avautuvat yleensä aivan maaliskuun lopussa.
Hiroshiman raitiovaunuverkosto on kattava ja toimiva. Sitä on mukava käyttää. Samalla näkee kaupunkia. Vaunujen joukosta löytyy vielä kaksi erityisen vanhaa yksilöä. Ne säilyivät ydinpommi-iskusta. Nykyisin nämä vanhat vaunut kuljettavat ihmisiä rautatieasemalta Rauhanpuistoon. Puistossa palaa ikuinen tuli. Se sammutetaan, kun viimeinen ydinase on tuhottu maailmasta.
