Kaija Aarikka ja hänen miehensä Erkki Ruokonen perustivat muotoiluyrityksen vuonna 1954. Kaija Aarikka suunnitteli aluksi kaikki tuotteet. Hänen miehensä hoiti mainostamisen ja markkinoinnin.
Kaikki alkoi napista
Kaija Aarikka opiskeli nuorena tekstiilitaidetta. Hän opiskeli myös vaatteiden valmistusta. Aarikka valmisti villaisen kävelypuvun. Hän tarvitsi siihen nappeja ja etsi sopivia ympäri Helsinkiä. Yhdestäkään liikkeestä ei kuitenkaan löytynyt sopivia, joten Aarikka päätti valmistaa napit itse puusta.
Ystävät ja opettajat pitivät Aarikan valmistamista napeista kovasti. He alkoivat pyytää nappeja myös itselleen. Tilaukset kasvoivat ja lopulta Kaija Aarikka ja hänen miehensä perustivat oman yrityksen. Siitä tuli Aarikka.
Hienoja muotoja, hauskoja hahmoja
Kaija Aarikka rakasti jo nuorena pyöreitä muotoja ja puuta materiaalina. Monissa Aarikan koruissa on puisia palloja. Aarikan tunnetuin koriste-esine on Pässi. Se valmistetaan puusta.
Nykyisin Aarikan valikoimaan kuuluu 600 erilaista tuotetta. Valikoimassa on pyyhkeitä, kynttilänjalkoja ja keittiövälineitä. Suosituimpia ovat edelleen korut ja koriste-esineet.
– Kaija halusi tuoda iloa ihmisten arkeen. Hänen koruillaan on hauskoja nimiä, kuten Hiliripsis, Piupalipaupali, Tinttarella ja Hupitasku, sanovat Aarikan tyttäret.
Kaija Aarikka kuoli vuonna 2014. Aarikan tyttäret Pauliina, Meliina ja Sarianna johtivat yritystä sen jälkeen. Vuonna 2017 Aarikka myytiin suomalaiselle perheyritykselle Martinexille. Aarikan tuotteiden valmistus jatkuu edelleen.
Lähteet Aarikka, Yle, Y-lehti
