Halloweenilla on pitkä historia. Halloween tuli Suomeen Yhdysvalloista. Suomessa halloweenia on vietetty laajasti vasta 1990-luvulta lähtien.
Sana halloween tulee englannin kielen sanoista All Hallows´ Eve. Se tarkoittaa kaikkien pyhien aattoa tai iltaa. Suomessa se tarkoittaa pyhäinpäivän aattoa. Monissa maissa pyhäinpäivä on 1. marraskuuta. Silloin muistetaan vainajia. Suomessa pyhäinpäivä on marraskuun ensimmäinen lauantai. Suomessa halloween on siis marraskuun ensimmäinen perjantai. Mutta monet viettävät halloweenia jo 31. lokakuuta.
Miten halloweenia juhlitaan?
Yhdysvalloissa halloween on lokakuun viimeinen päivä. Yhdysvalloissa halloween on suosittu juhla. Siihen liittyy monia perinteitä. Lapset pukeutuvat hirviöiksi. He kiertävät ovelta ovelle ja sanovat: ”Karkki vai kepponen?” Useimmiten lapset saavat karkkeja.
Halloweenia kurpitsoja kaivetaan ontoiksi. Kurpitsan sisään laitetaan lyhty.
Halloween on alun perin irlantilainen perinne. Se siirtyi Yhdysvaltoihin irlantilaisten siirtolaisten mukana. Irlantilaiset uskoivat ennen vanhaan, että vainajat ja pahat henget nousevat haudoista pyhäinpäivänä. He pukeutuivat hirviöiksi, jotta vainajat säikähtävät ja pysyvät poissa. Myös kurpitsalyhdyn tarkoitus oli pelotella vainajia.
