Suuri tulva ja mutavyöry pyyhkäisi suuren alueen yli Nepalin ja Tiibetin rajalla. Luonnonkatastrofi eli onnettomuus sattui keskiviikkona.
Perjantaiaamun tietojen mukaan tulvassa on kuollut noin 470 ihmistä. Ainakin 1 500 ihmistä on kateissa. Moni kateissa oleva on ulkomaalainen. Katastrofialueella on monia suosittuja vaellusreittejä. Suomen ulkoministeriön mukaan kateissa on myös yksi suomalainen ihminen.
Nepalin tulva ja maanvyöry johtuu ehkä siitä, että jäätikkö romahti Himalajan vuoristossa. Maanvyöryssä muodostui järvi, joka saattaa purkautua. Järven purkautuminen voi aiheuttaa uusia tulvia ja maanvyöryjä. Alueelle on luvattu kovia sateita, jotka voivat nostaa järven pintaa.
Nepalissa on käynnissä suuri pelastuoperaatio, jossa etsitään kadonneita ihmisiä. Suomen Lähetysseuran Nepalin maajohtaja Lotta Gammelin sanoo, että kyseessä on valtava inhimillinen onnettomuus.
– Lähetysseura seuraa Nepalin tilannetta tarkasti. Olen nähnyt kuvia katastrofialueelta ja ne näyttävät järkyttäviltä ja epätodellisilta. Ensimmäinen ajatukseni oli, että voiko tuollaisesta selvitä hengissä. Nepalilaiset ovat kärsineet paljon jo aiemmin. Alueella on ollut suuria ja tuhoisia maanjäristyksiä.
Suomen Lähetysseura antaa hätäapua Nepaliin 50 000 euroa.
– On surullista, että pitkän kehitysyhteistyön tulokset voivat pyyhkiytyä hetkessä. Tämä katastrofi uhkaa tavallisten ihmisten kehitystä ja toimeentuloa. Erityisesti minua huolettaa se, kuinka kaikkein heikoimmassa asemassa olevat selviytyvät. Miten katastrofista selviävät vammaiset ihmiset, lapset, naiset ja ikääntyneet ihmiset, Gammelin sanoo.
Nepalin ulkoministeriö sanoo, että se ei tarvitse muiden maiden apua pelastustöihin.
– Nepalin turvallisuusviranoamaiset tekevät nyt etsintä- ja pelastusoperaatiota. Emme tarvitse ainakaan vielä ulkomaiden apua, ulkoministeriön tiedottaja Lok Bahadur Chhetri sanoo.

