Sote-järjestöjen avustukset laskevat

Teksti: Petri Kiuttu, lähde Yle
Kuva: Lehtikuva / Mikko Stig
Uutinen julkaistu: 18.08.2026

Hallitus leikkaa eli vähentää sote-järjestöjen avustuksia huomattavasti. Hallitus vähentää järjestöjen avustuksia 84 miljoonaa euroa vuonna 2027.

Hallitus on myös päättänyt perusteet, joilla rahaa annetaan järjestöille. Rahaa annetaan erityisesti työhön, jossa kohdataan ihmisiä. Hallituksen mukaan raha pitää jakaa järjestöille yhdenvertaisesti.

Hallituksessa oli kiista kesällä avustusten jaosta ja perusteista. Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman päätti yksin perustelut, joilla avustuksia annetaan järjestöille. Erityisesti kokoomus ja RKP olivat sitä mieltä, että sosiaali- ja terveysministerin päätökset olivat syrjiviä ja jättivät jotkut ihmisryhmät huomiotta. Myös oppositio arvosteli sosiaali- ja terveysministerin päätöksiä.

Sote-järjestöt ovat sosiaali- ja terveysalan järjestöjä.

Hallituksessa ovat kokoomus, perussuomalaiset, RKP ja kristillisdemokraatit.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)