Suomen talouden ennusteet näyttävät pitkästä aikaa hyviltä. Suomen talous kasvaa ja vienti vetää. Suomesta viedään muualle maailmaan jälleen enemmän tavaroita. Myös ihmisten kulutus on alkanut elpyä. Suomalaiset ostavat jälleen enemmän tuotteita ja käyttävät palveluita.
OP Pohjolan ekonomisti Reijo Heiskanen sanoo Ylen haastattelussa, että Suomen talous kasvaa ehkä hyvin vuonna 2027. OP:n mukaan suomalaisten kulutus laski viime vuonna ja oli sitä ennen pari vuotta paikallaan. Nyt kulutus on lisääntynyt.
Suomen työttömyysaste oli kesällä 10,5 prosenttia. Suomessa oli 300 000 työtöntä. Se on korkea luku. Työttömien määrä kasvoi kesäkuussa. Työtilanne on heikentynyt erityisesti 25–34-vuotiailla. Heiskasen mukaan talouden parantuminen ei näy vielä työttömien määrässä, vaan se näkyy pitemmän ajan kuluttua.
Suomen vienti nousi ennätyslukuihin huhti-kesäkuussa. Viennin arvo oli 35 miljardia euroa. Se on 15 prosenttia enemmän kuin vuosi sitten. Kasvu johtuu erityisesti tavaroiden viennistä ja suuresta risteilyaluksesta, joka rakennettiin Turussa. Risteilyaluksen arvo on 1,9 miljardia euroa ja se on jo toimitettu Yhdysvaltoihin. Myös tuonti Suomeen kasvaa.
