Lauantaina 8. elokuuta suuri joukko nuoria mopoilijoita kokoontui Tuusulan mopomiittiin eli mopoilijoiden tapaamiseen. Paikalla oli myös poliiseja. Poliisit huomasivat, että yksi mopoilija ajoi kovaa ilman rekisterikilpiä.
Poliisiauto seurasi mopoilijaa ja näytti pysäytysmerkkiä. Mopoilija ei pysähtynyt, vaan ajoi poliisia karkuun suurella nopeudella. Silloin poliisiauto kiilasi mopoilijan ulos tieltä. Mopoilija kaatui ja törmäsi metalliaitaan. Hän loukkaantui tilanteessa.
Mopoilijalla oli kypärässä kamera, joka kuvasi tapahtuman. Video on levinnyt laajasti etenkin sosiaalisessa mediassa ja herättänyt paljon keskustelua.
Nuoret mopoilijat ovat pettyneitä poliisiin. He katsovat, että poliisin toiminta oli tilanteessa liiallista ja vaarallista. Mopoilijoiden mielestä poliisilla on kielteinen asenne nuoria mopoilijoita kohtaan.
Viritetyt mopot ovat laittomia
Poliisin mukaan on yleistä, että nuorilla on viritettyjä mopoja. Viritetty mopo on säädetty niin, että se kulkee yli laissa sallitun nopeuden. Mopon suurin sallittu nopeus on 45 kilometriä tunnissa. Mopolla ajaminen tätä suuremmalla nopeudella on laitonta ja vaarallista.
Poliisi epäilee mopoilijaa törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta. Lisäksi mopoilijaa epäillään kulkuneuvon kuljettamisesta ilman ajokorttia ja ajoneuvorikkomuksesta.
Poliisin toimintaa tilanteessa tutkii valtakunnansyyttäjän toimiston poliisirikosyksikkö.
