Naiset ovat Suomen suurimmat mitalitoivot EM-kisoissa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet IS, Seura
Kuva: Lehtikuva / Timo Heikkala
Uutinen julkaistu: 10.08.2026

Yleisurheilun EM-kisat alkavat maanantaina 10. elokuuta. EM-kisat järjestetään Britannian Birminghamissa. Suomen joukkueessa on 65 urheilijaa.

Silja Kosonen (vasemmalla) ja Krista Tervo taistelevat moukarinheiton EM-kullasta. Kuva Lehtikuva / Juha Harju

Suomen yleisurheilijoilla on hyvät mahdollisuudet menestyä EM-kisoissa. Tilastojen perusteella Suomi voi saada kisoista jopa neljä mitalia. Suurimmat mahdollisuudet mitaleille on suomalaisilla naisurheilijoilla.

Alisa Vainio, Wilma Heltelä, Saga Andersson, Krista Tervo, Silja Kosonen, Hilla Uusimäki, Ilona Mononen, Saara Keskitalo, Lotta Harala, Ella Mikkola ja Ella Junnila taistelevat mitaleista.

Alisa Vainio johtaa maratonin ja Krista Tervo johtaa moukarinheiton Euroopan tilastoja. Silja Kosonen on moukarinheiton tilaston kakkonen, joten Suomella on mahdollisuus jopa kaksoisvoittoon. Ilona Mononen on 3 000 metrin esteissä Euroopan tilastossa sijalla kolme. Saara Keskitalo on 100 metrin aitajuoksussa Euroopan listan sijalla neljä. Lotta Harala on 100 metrin aidoissa sijalla 9. Hilla Uusimäki on 400 metrin aidoissa Euroopan tilastossa sijalla 4. Korkeushypyssä Ella Mikkola ja Ella Junnila ovat Euroopan listan sijalla 8. Seiväshyppääjät Wilma Heltelä ja Saga Andersson ovat jaetulla sijalla 9.

Suomen miesten mahdollisuudet mitaleille ovat paljon heikommat kuin naisten. Keihäänheittäjät Topi Parviainen ja Oliver Helander voivat yltää jopa mitalisijoille, jos kilpailu onnistuu täydellisesti. Kovin vahvoja mitalisuosikkeja ei Suomen miesten urheilijoissa kuitenkaan ole.

Kestävyysjuoksija Alisa Vainio osallistuu Birminghamissa maratonille. Naisten maraton juostaan kisojen päätöspäivänä 16. elokuuta. Kuva Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto

Supertähtiä EM-kisoissa

Yleisurheilun EM-kisoissa on mukana monia supertähtiä. Ruotsalainen seiväshyppääjä Armand Duplantis hakee EM-kultaa. Norjalainen Karsten Warholm on 400 metrin aitojen suurin suosikki. Kreikan Miltiadis Tentoglou hyppäsi juuri pituudessa kovan ennätystuloksen, joka on 866.

Britannian suurin suosikki miesten 1 500 metrillä on Jake Wightman. Norjan supertähti Jakob Ingebrigtsen kilpailee tällä kaudella ensimmäisen kerran vasta EM-kisoissa. Hänellä on ollut pahoja jalkavaivoja.

Ukrainalainen korkeushyppääjä Jaroslava Mahutših’ on naisten puolella todellinen supertähti. Euroopassa kesätävyysjuoksua hallitsee italialainen Nadia Battocletti. Naisten 800 metrin juoksija Keely Hodgkinson on Britannian supertähti. Sveitsiläinen Audrey Werro on kuitenkin voittanut Hodgkinsonin tällä kaudella. Kolmas 800 metrin supertähti naisten sarjassa on alankomaalainen Femke Broeders-Bol.

Yleisurheilun EM-kilpailut järjestetään Birminghamissa 10.–16. elokuuta. Yle esittää kisat suorana.

Ilona Mononen kilpailee 3 000 metrin esteissä. Esteiden alkuerät ovat maanantaina 10.8. Loppukilpailu on torstaina 13.8. Kuva Lehtikuva / Juha Harju

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)