Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL suosittelee rajoitusten lisäämistä. THL arvioi, että nykyiset rajoitukset ja rokotukset eivät estä tarpeeksi koronaviruksen leviämistä. Siksi myös maan hallitus ehdottaa rajoitusten kiristämistä.
Koronavirus leviää nyt eniten Helsingissä, Vantaalla, Espoossa, Kauniaisissa ja Turussa. Uudet rajoitukset koskevat näitä kaupunkeja.
Millaisia rajoituksia on tulossa?
Uusien rajoitusten tarkoitus on pitää ihmiset erillään toisistaan. Hallitus ehdottaa, että ihmisten turhaa liikkumista rajoitetaan.
Kodista saa kuitenkin poistua, jos siihen on hyvä syy.
- Ulkoilla saa oman perheen kesken tai enintään kahden muun henkilön kanssa.
- Ruokakaupassa, apteekissa, lääkärissä, pankissa tai postissa saa käydä.
- Työhön, kouluun tai omalle mökille saa mennä.
Nämä rajoitukset koskevat siis vain Helsingin seutua ja Turkua.
Ne astuvat voimaan huhtikuun puolivälissä, jos eduskunta hyväksyy ne. Rajoitukset ovat voimassa kolme viikkoa.
Keskustelu rajoituksista jatkuu
Eduskunnan perustuslakivaliokunta ei hyväksynyt hallituksen esitystä liikkumisen rajoituksista. Valiokunta kertoi mielipiteensä keskiviikkona.
Perustuslakivaliokunnan mukaan rajoitukset ovat liian tiukkoja ja epäselviä. Ihmisten on vaikea ymmärtää, mikä on kiellettyä ja mikä sallittua. Hallituksen täytyy muuttaa ehdotustaan.
Hallitus peruuttaa ehdotuksen liikkumisrajoituksista.
Lähde Yle
(Päivitetty 1.4.2021.)