Sisäministerit keskustelevat siirtolaisuudesta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Henry Nicholls
Uutinen julkaistu: 04.08.2026

EU-maiden sisäministerit kokoontuvat tiistaina videokokoukseen, jossa käsitellään siirtolaistilannetta. Kymmeniä tuhansia ihmisiä saapui laittomasti Marokosta Espanjan Ceutaan viime viikolla.

Euroopan unionin eli EU:n sisäministerit keskustelevat tiistaina Euroopan siirtolaisuudesta. Euroopan sisäministerien hätäkokous järjestetään videokokouksena verkossa.

Suomen pääministerin Petteri Orpon mukaan aihe on tärkeä. Orpon mukaan on hyvä, että kokous järjestetään nopeasti.

– 22 EU-maan johtajaa on kirjoittanut kirjeen, jossa myös Suomi on mukana. Kirjeessä vaaditaan, että EU:n ulkorajat suojataan hyvin. Se tarkoittaa laittoman maahantulon torjumista. Samalla annamme tukemme Espanjalle, Orpo kirjoitti viime viikonloppuna viestipalvelu X:ssä.

Myös Espanjan pääministeri Pedro Sánchez kirjoitti EU:n johdolle. Espanjan pääministeri kirjoitti, että hänen mielestään  joidenkin EU-maiden vastaukset olivat itsekkäitä ja epäystävällisiä. Osa EU-maista arvosteli Espanjaa siitä, että se ei pysäyttänyt siirtolaisia. Suomen sisäministeri Mari Rantanen sanoi, että Espanja täytyy sulkea Schengen-alueen ulkopuolelle.

– Jos maa ei suojaa EU:n ulkorajaa, se ei voi olla Schengenin jäsen, Rantanen kirjoitti viime perjantaina viestipalvelu X:ssä.

Schengen on sopimus, johon kuuluu 29 Euroopan maata. Sopimuksen mukaan Schengen-alueella on vapaa liikkuvuus ja yhteiset rajatarkastukset.

60 000 ihmistä saapui rajan yli Espanjan Ceutaan

Heinäkuun lopussa Ceutaan saapui noin 60 000 ihmistä. Ceutan kaupunki sijaitsee Pohjois-Afrikassa Gibraltarinsalmen eteläpuolella. Se kuuluu Espanjalle, mutta sillä on autonomia eli itsehallinto. Ceutassa on 85 000 asukasta. Espanja on hallinnut Ceutaa vuodesta 1580 lähtien. Marokko ei tunnusta, että Ceuta kuuluu Espanjalle.

Siirtolaiset saapuivat Ceutaan yhden vuorokauden aikana. Espanjan sisäministeriö kertoi viikonloppuna, että kaikki siirtolaiset olivat palanneet Marokkoon.

Suurin osa siirtolaisista oli nuoria miehiä. Syytä näin suureen siirtolaismäärään ei tiedetä.

Marokon sisäministerön mukaan siirtolaiset lähtvät liikkeelle, koska sosiaalisessa mediassa eli somessa levitettiin vääriä tietoja. Ministeriö syyttää myös ihmissalakuljettajia, jotka hyötyvät valheista ja virheellisestä tiedosta.

Espanjan pääministeri Pedro Sánchez sanoo, että Marokko ei ole uhka Espanjalle. Pääministerin mukaan Marokko on Espanjan kumppanimaa. Espanja sai yhteistyössä Marokon kanssa siirtolaistilanteen hallintaan vuorokaudessa. Kuva Lehtikuva / AFP / Nicolas Tucat

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)