Britannian pääministeri Keir Starmer eroaa

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Henry Nicholls
Uutinen julkaistu: 22.06.2026

Britannian pääministeri vaihtuu. Britannian pääministeri Keir Starmer kertoi maanantaina, että hän eroaa. Starmer eroaa, koska hänellä ei ole enää luottamusta pääministerin tehtävään.

Keir Starmer kertoi maanantaina, että hän eroaa pääministerin tehtävästä. Starmer sanoi, että hänen oma puolueensa ei enää luota häneen. Starmerin eroa on odotettu jo jonkin aikaa.

Keir Starmer on Britannian työväenpuolueen jäsen ja puolueen puheenjohtaja. Starmer eroaa myös puheenjohtajan tehtävästä.

Monet työväenpuolueen jäsenet toivovat, että Starmer luovuttaa paikkansa Andy Burnhamille. Burnham on Suur-Manchesterin alueen pormestari ja Britannian parlamentin uusi jäsen.

Keir Starmer kertoi maanantaina, että hän puhui erostaan kuningas Charlesin kanssa.

– Asetan Britannian etusijalle, koka rakastan maatani. Siksi tein tämän päätöksen ja eroan, hän sanoi puheessaan.

Starmer jatkaa Britannian pääministerinä siihen saakka, kun uusi pääministeri valitaan. Britannian uusi pääministeri valitaan ehkä heinäkuussa.

Keir Starmer valittiin Britannian pääministeriksi kesällä 2024. Hän on johtanut työväenpuoluetta vuodesta 2020.

Britannian pääministeri Keir Starmer ja hänen vaimonsa Victoria Starmer Lontoossa 22.6. Kuva Lehtikuva / AFP / Adrian Dennis

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)