Grillejä on monenlaisia. Ne toimivat hiilillä, kaasulla tai sähköllä.
Hiiligrillissä hiilten päälle kaadetaan sytytysnestettä. Sen pitää imeytyä hiiliin ainakin viisi minuuttia. Sitten se sytytetään tulitikuilla tai sähköisellä sytyttimellä.
Kun ruoka on valmis, laita grillin kansi kiinni. Anna hiilien palaa loppuun.
Kerää jäähtyneet hiilet ja tuhka esimerkiksi kannelliseen metalliastiaan. Jos kaadat tuhkat luontoon, niin varmista, että ne ovat varmasti jäähtyneet kunnolla.
Kertakäyttögrilli on kätevä muun muassa piknikillä. Varmista missä ja milloin saa grillata. Kertakäyttögrilliä ei saa käyttää, jos alueella on metsä- tai ruohikkopalovaara.
Kertakäyttögrillin pohja kuumenee. Huolehdi, että pohja on irti alustasta.
Kuumaa kertakäyttögrilliä ei saa laittaa roska-astiaan. Jäähtyminen voi kestää useita tunteja.
Kaasugrillin kaasupullon letkun kunto on hyvä tarkistaa. Taita oranssi kaasuletku u-lenkin muotoon ja katso näkyykö ulkokaaressa halkeamia. Jos halkeamia ilmestyy, niin letku on vaihdettava. Tarkista vaihdon jälkeen liitosten tiiviys ja pitävyys.
Kaasupulloja ei saa varastoida kellarissa tai yhteisissä ullakkotiloissa.
Kaasupullon lämpötila ei saa nousta yli 50 asteen. Älä säilytä pulloa esimerkiksi aurinkoisella parvekkeella tai seinustalla.
Sulje kaasupullon venttiili aina käytön jälkeen.
Jos sinulla on sähkögrilli, tarkista, että sähköjohto on ehyt ja että grilli on muutenkin kunnossa.
Juttu on julkaistu Selkosanomissa kesäkuussa vuonna 2017.