Gävlessä jännitetään joka vuosi, säilyykö olkipukki jouluun asti? Tänä vuonna pukki paloi 13. joulukuuta.
Ruotsalaisen Gävlen kaupungin keskustaan pystytetään joka vuosi oljesta rakennettu pukki. Pukki on pystytetty vuodesta 1966 lähtien. Pukki on suuri, sen korkeus on 13 metriä. Pukki pystytetään aina joulukuun alussa. Sen jälkeen jännitetään, tuhotaanko pukki taas. Pukki on nimittäin tuhottu lähes joka vuosi erilaisista suojeluyrityksistä huolimatta. Pukki on poltettu lähes 30 kertaa, tuhottu joitakin kertoja käsivoimin ja ainakin kerran se on jyrätty autolla.
Tänä vuonna olkipukki sytytettiin palamaan 13. joulukuuta. Pukki oli yritetty tuhota jo kerran ennen sitä. Silloin tehostetut turvatoimet auttoivat, mutta eivät nyt. Olkipukkia vartioi vartiointiliike, ja sen tilaa pystyi seuraamaan nettikameran välityksellä.
Viime vuonna pukki ehti koristaa kaupungin toria viisi päivää, ennen kuin joku tuikkasi sen tuleen.
Voi ei. Ehkä heidä pitää rakentaa sen metallissa!
😀
Tai ei rakentaa sitä lainkaan; se pitää olla paljon rahaa tuhlattu aina vuosi :/