Futsal on nopea ja viihdyttävä peli

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Matti Välimäki
Uutinen julkaistu: 18.11.2014

Suomen jalkapallokausi hiljenee talvella. Monet jalkapalloilijat pelaavat silloin futsalia.

Futsal muistuttaa jalkapalloa. Futsalia pelataan kuitenkin sisällä, esimerkiksi liikuntahalleissa tai koulujen urheilusaleissa.

Joukkueeseen kuuluu maalivahti ja neljä kenttäpelaajaa.

Futsalissa on myös monia sääntöjä, joita jalkapallossa ei ole.

Kun esimerkiksi erotuomari katkaisee pelin tai pallo karkaa kentältä, niin pelikello pysäytetään. Futsalissa ei ole rajaheittoa, vaan rajapotku. Joukkueet voivat tehdä vaihtoja niin paljon kuin haluavat. Futsalissa ei saa taklata.

Niko Mäkinen ja Marko Laaksonen pelaavat futsalia Suomen korkeimmalla sarjatasolla Turun Pallokerhossa.

Niko on kenttäpelaaja ja Marko maalivahti. Marko on pelannut myös Suomen futsal-maajoukkueessa.

– Futsal on hyvin nopea peli. Kentällä on vähän tilaa, joten pelaajien pitää olla taitavia pallonkäsittelijöitä. Maalivahdille tulee paljon torjuttavia tilanteita, Marko Laaksonen kuvailee.

– Kenttäpelaajankin pitää olla koko ajan hereillä. Futsalissa tilanteet vaihtuvat niin nopeasti,

Niko Mäkinen kertoo.

Nikon ja Markon mielestä futsal on hyvin yleisöystävällinen peli. Esimerkiksi maaleja futsalissa tehdään paljon enemmän kuin jalkapallossa.

Suomalaisyleisö ei ole kuitenkaan oikein vielä löytänyt futsalia. Etelä-Amerikassa ja Etelä-Euroopassa futsal on hyvin suosittu laji. Futsal on erityisen suosittua Brasiliassa. Brasilialaisista jalkapalloilijoista esimerkiksi Ronaldinho on hionut pallotaitojaan futsal-kentillä.

Myös monet FC Barcelonan jalkapallotähdet, esimerkiksi Lionel Messi ja Andres Iniesta ovat pelanneet futsalia.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)