EU-alueen 28 maan asukkaista yli 12 prosenttia oli työttömänä. Erityisen huonossa tilanteessa ovat nuoret. Joissakin Etelä-Euroopan maissa, kuten Portugalissa ja Kreikassa, nuorista on yli puolet työttömänä. Joka neljäs alle 25-vuotias euroalueen asukas on työtön.
Euroopan unionissa ei ole koskaan aiemmin ollut näin paljon työttömiä ihmisiä.
Kaikkein eniten työttömiä ihmisiä on Espanjassa. Espanjassa on töitä vailla melkein 30 prosenttia koko maan asukkaista. Kreikassa asiat ovat melkein yhtä huonosti. Itävalta ja Saksa ovat EU-maista selvästi parhaassa asemassa. Näissä maissa työttömiä on vähiten.
Suomen eteläisen naapurimaan Viron työttömyys on vähentynyt eniten. Virossa työttömänä on 9,5 prosenttia ihmisistä.
Suomen työllisyystilanne on kohtalainen. Työttömiä on kahdeksan prosenttia. Kauppa on piristynyt EU-alueella syksyn aikana. Tämän takia uskotaan, että työttömyys laskee tänä vuonna.