EU-parlamentti päätti myös, että jatkossa muovikassi ei saa olla ilmainen ruokakaupassa. Suomessa ja muissa Pohjoismaissa muovikassit maksavat jo nyt, mutta osassa EU-maista kauppa tarjoaa ne ostajalle ilmaiseksi.
Muovijäte on suuri ympäristö- ongelma maailmassa. Käytön jälkeen muovijätettä joutuu meriin eri puolille maailmaa. Merissä muovi päätyy kalojen ja muiden mereneläinten ravinnoksi. Lopulta myös kalaa syövät ihmiset syövät tietämättään tätä samaa muovijätettä.
Uuden tutkimuksen mukaan Suomen rannat ovat Itämeren roskaisimmat. Erityisen paljon rannoilla on muovijätettä. Suuri osa jätteestä on peräisin rakennustyömailta.
Suomen rannoilta löytyi paljon enemmän roskia kuin esimerkiksi Viron, Latvian tai Ruotsin rannoilta. Etenkin kaupunkirannat Helsingin ympäristössä olivat roskia täynnä.
Yksi syy Suomen roskaisiin rantoihin voi olla suomalaisten suhtautuminen roskaamiseen. Kertakäyttöistä tavaraa käytetään Suomessa paljon. Käytön jälkeen tavara heitetään luontoon.
