EU haluaa eroon hampaiden amalgaamipaikoista

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 21.11.2018

EU on päättänyt, että hampaiden paikkaaminen amalgaamilla loppuu vuonna 2030.

EU on päättänyt, että hampaita ei paikata amalgaamilla enää lainkaan. Amalgaamipaikkojen teko on kielletty jo nyt raskaana oleville ja alle 15-vuotiaille.

Amalgaamipaikoissa on elohopeaa. Elohopea on raskasmetalli ja se on ympäristölle haitallinen. Tutkimusten mukaan amalgaami ei ole kuitenkaan haitallinen terveydelle.

EU haluaa luopua amalgaamista kokonaan vuoteen 2030 mennessä. EU on sitoutunut elohopean vähentämiseen.

Suomalaiset hammaslääkärit tekevät enää hyvin harvoin uusia paikkoja, jotka ovat amalgaamia. Suurin osa paikoista on nykyään muovisia.

Lähde HS

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)