On monia syitä, miksi vieraslajeja tulee Suomeen. Ilmasto lämpenee, joten lämpimien maiden eläimet viihtyvät Suomessakin. Lounais-Suomi on Suomen lämpimin alue, joten monet uudet eläimet tulevat ensin sinne.
Laivat tuovat eläimiä vaikka maapallon toiselta puolelta. Ihmiset tuovat uusia eläimiä vahingossa tai tahallaan.
Turun seudun lammista on löydetty ruokasammakoita. Ne ovat luultavasti karanneet ihmisiltä, jotka pitävät sammakoita lemmikeinä. Ruokasammakoita voi syödä, siitä tulee niiden nimi.
Jotkut pienet eläimet pääsevät Suomeen isojen lintujen tai kalojen kyydissä. Esimerkiksi sammaleläin on tullut Yhdysvalloista Mississippi-joelta lintujen mukana.
Vieraslajeista saattaa olla harmia. Valkoposkihanhet sotkevat rantoja ulosteilla. Espanjansiruetanat syövät kasvimaan tyhjäksi.
Lähde ja kuva vieraslajit.fi
