Perustuslain muutos lisää huomattavasti Turkin presidentin Recep Tayyip Erdoğanin valtaa. Pääministerin virka lopetetaan. Presidentti saa nimittää hallituksen ministerit. Erdoğanin vastustajat pelkäävät, että presidentti saa liikaa valtaa.
Ulkomaalaiset vaalitarkkailijat huomasivat äänestyksessä useita puutteita. Heidän mukaansa vaalikampanja ei ollut tasapuolinen. Muutoksen kannattajat saivat paljon enemmän julkisuutta. Tarkkailijat ihmettelivät myös, miksi äänten laskentaan hyväksyttiin äänestyslippuja, joissa ei ollut virallista leimaa.
Opposition puolueet vaativat, että äänestyksen tulos pitää hylätä.
Turkin hallitus päätti tiistaina, että maan poikkeustila jatkuu kolmella kuukaudella. Poikkeustila alkoi viime heinäkuussa. Silloin osa armeijasta oli yrittänyt kaapata vallan Turkissa.
Poikkeustilan aikana 47 000 ihmistä on pidätetty. Kymmeniä tuhansia työntekijöitä on erotettu. Heidän joukossaan on paljon tutkijoita, poliiseja, toimittajia, opettajia ja tuomareita.
Lähde STT