Eija muutti Ruotsiin 50 vuotta sitten

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Eija Salminen
Uutinen julkaistu: 14.02.2019

Eija Salminen on asunut 50 vuotta Ruotsissa. Eija Salminen syntyi Kokemäellä Suomessa. Eija oli 8-vuotias, kun hän muutti Ruotsiin.

Hän muutti vanhempiensa ja pienen sisarensa kanssa Porista Landskronaan Ruotsiin.

Eijan vanhemmilla oli hyvät työpaikat Suomessa. Mutta Eijan isä halusi seikkailla. Hän vieraili sisarensa luona Ruotsissa, ja vierailun jälkeen hän halusi itsekin muuttaa Ruotsiin. Isä oli kuullut, että Kockumsin telakalla oli töitä. Niin koko perhe muutti Ruotsiin vuonna 1969.

Eija joutui aloittamaan tavallisessa koululuokassa, vaikka hän ei osannut puhua ruotsia. Hän ei ymmärtänyt, mitä oppitunneilla ja välitunneilla puhuttiin. Koulussa hän tutustui jugoslavialaiseen tyttöön, joka ei myöskään osannut ruotsia.

Eijan äiti sai ruotsin kielen opetusta, jota tarjottiin maahanmuuttajille. Eija oli usein hänen mukanaan. Eija oppi hyvin ruotsin kieliopin, paremmin kuin monet luokkakaverit koulussa. Toisella luokalla hän sai jo ruotsin kielessä parhaan arvosanan.

Lue lisää ruotsinsuomalaisista Selkosanomien numerosta 3/2019 sivuilta 6 – 7.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)