Suomenkaan säätä ei ole helppo ennustaa. Meteorologi Anne Borgström kertoo, mistä tämä johtuu. Hän on esiintynyt televisiossa sääkarttojen äärellä 1990-luvun puolivälistä asti.
– Pidin koulussa matematiikasta ja luonnontieteistä. Kun aloin opiskella säätiedettä, yllätyin. Luulin, että opinnoissa olisi ollut enemmän maantiedettä, mutta säätiede onkin enemmän matematiikkaa ja fysiikkaa, sanoo Borgström.
Borgström työskenteli aluksi Ilmatieteen laitoksella. Hän ei ollut ajatellut uraa tv-meteorologina.
– Nuorempana en pitänyt ollenkaan esiintymisestä. Mutta nyt olen ollut meteorologina televisiossa jo monta vuotta, ja pidän siitä.
Palautetta asuista Katsojat antavat palautetta, mutta harvoin vääristä sääennusteista.
– Katsojat muistuttavat usein, että ihmisiä asuu myös pääkaupunkiseudun ulkopuolella. Meille sanotaan joskus, että emme kerro tarpeeksi Lapin säästä.
– Ihmiset eivät kommentoi kovin paljon sääennusteita. Enemmän he kommentoivat sitä, miten olemme studiossa, mitä meillä on päällä ja mitä sanoja käytämme.
Mitä ovat matala- ja korkeapaine?
Television sääennusteissa meteorologit puhuvat usein matalapaineesta ja korkeapaineesta. Mitä ne ovat ja miten ne vaikuttavat säähän?
Korkeapaine on alue, jossa ilmanpaine on korkeampi kuin sen ympäristössä. Korkeapaineessa kylmä ilma painuu alas kohti lämmintä ilmaa. Tästä seuraa tavallisesti se, että pilvet haihtuvat ja aurinko paistaa.
Kesällä korkeapaineen aikana on usein lämmintä, ja talvella korkeapaineen aikana sää viilenee.
Matalapaine on korkeapaineen vastakohta. Matalanpaineen aikana lämmin ilma nousee ylöspäin ja kohtaa kylmän ilman. Silloin syntyy kosteutta ja pilviä. Pilvistä sataa usein vettä.
Jos ilmanpaineen ero on suuri ilmamassojen välillä, tuulee kovaa.
Euroopan säätä hallitsevat usein matalapaineet, jotka liikkuvat Atlantilta lännestä kohti itää. Koska matalapaineet liikkuvat nopeasti, sää voi muuttua nopeasti. Tämän takia Euroopan säätä on vaikea ennustaa pitkäksi aikaa.
Tosi hyvä uutinen!
Miksi meteorologi valehtelee, jos se lupaa ukkosta, niin mistään ukkosesta ei oo tietoakaan, eli ylen meteorologia ei kannata uskoa, pieleen menee. Siinä on paras meteorologi kun katsoo aamulla ikkunasta ulos, että mille ulkona näyttää. Sään ennustaminen perustuu luuloon ja olettamukseen, ei tietoon. Jo kahtena iltapäivänä on luvattu sadekuuroja, mutta mistään sateesta ei tietoakaan.
Tosi hyvä ja asiallinen juttu.
On näköjään tosi vaikeaa ennustaa säätä. Aina näkyy menevän pieleen. Jos ennustaa kesällä ukkosta, siitä ei ole tietoakaan. Että näin… Itse olen vähintään yhtä hyvä sää ennustaja.