HUOM! Päivitämme palvelimiamme torstaina 29.01.2026. Päivitys saattaa aiheuttaa lyhyitä käyttökatkoksia verkkopalveluissamme. Pahoittelemme mahdollisia häiriötä.
Dani on tullin mestarietsijä – Selkosanomat

Dani on tullin mestarietsijä

Teksti: Maria Österlund
Kuva: Maria Österlund
Uutinen julkaistu: 22.04.2015

Tullikoira Dani työskentelee Helsinki-Vantaan lentoasemalla isäntänsä Mika Niemimaan kanssa.

Tullikoira Dani on etevä löytämään salakuljetettua tavaraa. Dani on tehnyt jo tuhat löytöä. Dani pystyy haistamaan kaikki huumeet.

Dani, millainen koulutus sinulla on?

– Tulin perheeseeni huumekoiraohjaaja Mika Niemimaan luo, kun olin seitsemän viikon ikäinen. Koulutukseni alkoi vuonna 2009 Tullin koirakoululla.  Paljastin ensimmäisen törkeän huumausainerikoksen jo koulutukseni aikana.

Milloin varsinainen työsi alkoi?

– Kun olin noin puolitoistavuotias.

Missä työpaikkasi on?

–Työskentelen Helsinki-Vantaan lentoasemalla.Siellä haistelen ihmisten matkalaukkuja. Lentotullissa nuuskin kirjeitä ja paketteja.

Työskenteletkö yksin vai onko sinulla työkavereita?

– Lentoasemalla on seitsemän koiraa. Suurin osa on huumekoiria, mutta jotkut koirat on koulutettu löytämään myös salakuljetettua rahaa ja tupakkaa.

Täytyykö koiran olla tiettyä rotua, jotta se voi työskennellä tullikoirana?

– Ei, vaikka monet meistä ovat labradorinnoutajia. Melkein kaikki tullikoirat ovat jonkinlaisia lintukoiria tai noutajia. Se johtuu siitä, että luonteeseemme kuuluu etsimisen halu ja kyky osoittaa paikallaan seisomalla löydetty asia.

Mitä pidät työstäsi?

– Tykkään siitä todella paljon. On hauskaa ja haastavaa etsiä hajuja ja tuoksuja, jotka olen oppinut löytämään. Kun löydän jotakin erityistä, pysähdyn sen laukun eteen ja jään liikkumattomana siihen.

Olet tehnyt peräti tuhat löytöä. Miksi olet niin hyvä?

– Mikan mukaan olen innokas ja utelias. Tykkään työstäni todella paljon. Työni on minulle parhaimmillaan kivaa leikkiä.

Kuinka pitkiä työpäiviä teet?

– Minulla on aika epäsäännölliset työajat. Olen aina töissä yhdessä Mikan kanssa. Työpäivät saattavat olla jopa kymmen- tuntisia. Minulla on kuitenkin usein taukoja työpäiväni aikana. Joskus työskentelen myös öisin. Työni on siis vuorotyötä.

Minkälainen palkka sinulla on?

–En saa penniäkään. Mutta saan ruokaa ja minusta pidetään huolta ja viedään eläin- lääkäriin. Valtio maksaa laskuni. Saan myös fysioterapiaa ja hierontaa tarvittaessa.

Mikä on lempiruokasi?

–Pidän tosi paljon makaronilaatikosta ja siankorvista. Säännöllinen ruokani on kuitenin tavallista koiranruokaa.

Olet seitsemänvuotias ja täytät kohta kahdeksan. Milloin pääset eläkkeelle?

– Olen hyvässä kunnossa ja täynnä työn iloa ja tarmoa. Monet Tullin koirat jäävät eläkkeelle jo kahdeksan vuoden iässä. Aion kuitenkin jatkaa vielä ainakin pari vuotta.

Mitä teet vapaa-ajallasi?

– Silloin minä nukun ja lepään. Vietän aikaani Mikan ja perheeni kanssa, se on leppoisaa. Tykkään myös matkustaa kesämökille ja olla luonnossa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)