Putin ja Xi tapaavat Pekingissä

Teksti: Petri Kiuttu, lähde STT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Maxim Stulov
Uutinen julkaistu: 20.05.2026

Kiinan presidentti Xi Jingping ja Venäjän presidentti Vladimir Putin tapaavat Kiinan Pekingissä. Putin saapui Xin vieraaksi tiistaina.

Venäjän presidentti Vladimir Putin matkusti tiistaina Kiinaan. Presidentti Putin tapaa Pekingissä Kiinan presidentin Xi Jingpingin. Putinin mukana Kiinaan matkusti ministereitä ja yritysjohtoa. Putin palaa takaisin Venäjälle keskiviikkona.

Venäjän hallinto eli Kreml kertoo, että presidentit keskustelevat maiden välisestä yhteistyöstä.

Kiinan presidentti Xi sanoi tiistaina, että Lähi-itään täytyy saada tulitauko. Xin mukaan Kiinan ja Venäjän yhteistyö toimii hyvin, eikä sille ole esteitä. Xin mukaan Kiinan ja Venäjän täytyy toimia niin, että maailmaan saadaan oikeudenmukaisuutta. Xi ei maininnut Venäjän aloittamaa sotaa Ukrainassa.

Venäjä ja Kiina ovat lähentyneet viime vuosina. Kiina ei ole tuominnut Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. Kiina on myös tukenut Venäjää Ukrainassa.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump vieraili Kiinassa viime viikolla. Venäjä sanoo, ettei se kilpaile Yhdysvaltojen kanssa Kiinan suosiosta. Venäjä haluaa kehittää suhteitaan Kiinaan monipuolisemmiksi.

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)