Eero Nelimarkka maalasi Etelä-Pohjanmaan maisemia ja ihmisiä

Teksti: Anu Sana, lähteet Ateneum, STT
Kuva: Kansallisgalleria / Aleks Talve
Uutinen julkaistu: 04.06.2026
Eero Nelimarkan laaja näyttely esittelee teoksia koko taiteilijan uran ajalta. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Ateneumissa on näyttely taiteilija Eero Nelimarkasta. Esillä on maalauksia, piirustuksia ja valokuvia. Näyttely auttaa ymmärtämään, millainen taiteilija Nelimarkka oli ja miten hän näki maailman.

Näyttely kertoo Nelimarkan elämästä ja taiteesta. Hän oli suomalainen taidemaalari. Hän eli lapsuutensa ja nuoruutensa vaatimattomissa olosuhteissa, mutta aikuisena hänestä tuli kuuluisa taiteilija.

Nelimarkka tunnetaan erityisesti maisemamaalauksista. Hän maalasi paljon kuvia Etelä-Pohjanmaasta. Hän maalasi myös paljon ihmisiä ja omakuvia.  Oma perhe toimi usein mallina hänen maalauksissaan.

Nelimarkka maalasi myös erikoisia asetelmia. Niissä on esimerkiksi kenkiä tai hattuja. Kuvat näyttävät yksinkertaisilta, mutta niissä on usein piilotettuja merkityksiä. Katsoja saa itse miettiä, mitä kuva tarkoittaa.

Nyt Ateneumissa nähtävä kokonaisuus on ensimmäinen museonäyttely, joka esittelee laajasti taiteilijan koko uran.

Eero Nelimarkan näyttely on esillä Ateneumissa Helsingissä. Näyttelyn viimeinen päivä on 13.9.

Eero Nelimarkka tunnetaan erityisesti Etelä-Pohjanmaan maisemien maalaajana, mutta hän oli myös taitava ihmisen kuvaaja. Kuva: Kansallisgalleria / Hannu Pakarinen

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)