Bulgarian Dara voitti Euroviisut

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Tobias Schwarz
Uutinen julkaistu: 18.05.2026

Bulgaria voitti Eurovision laulukilpailut eli Euroviisut. Bulgarian edustaja Dara esitti kappaleen Bangaranga. Suomi oli kilpailun sijalla 6.

Bulgarian Dara voitti Euroviisut. Dara oli yllätysvoittaja kilpailujen finaalissa. Euroviisujen finaali oli lauantaina.

Dara esitti Euroviisuissa kappaleen Bangaranga. Bulgaria voitti Euroviisut ensimmäisen kerran.

Toiseksi kilpailuissa tuli Israel ja kolmanneksi Romania. Australia oli sijalla 4 ja Italia sijalla 5.

Suomi oli kilpailussa sijalla 6. Suomen edustajat olivat Linda Lampenius ja Pete Parkkonen. He esittivät kappaleen Liekinheitin.

Lampenius ja Parkkonen olivat kilpailun ennakkosuosikkeja. Suomi ei voittanut kilpailua, mutta oli kuitenkin kilpailun paras Pohjoismaa. Tanska oli kilpailun 7. Norja tuli sijalle 14 ja Ruotsi sijalle 20.

Linda Lampenius ja Pete Parkkonen olivat onnellisia finaalin jälkeen, vaikka eivät voittoa saaneet.

– Olen onnellinen, Parkkonen sanoi.

– Olimme tosi hyviä. Tunnelma oli aivan mielettömän hieno, Lampenius jatkoi.

Linda Lampenius sanoi, että Bulgarian kappale oli juuri sellainen, jota nyt tarvitaan maailmassa.

Euroviisut järjestettiin Itävallan Wienissä. Euroviisut järjesteään ensi keväänä Bulgarian Sofiassa.

Pete Parkkonen ja Linda Lampenius onnistuivat Euroviisuissa hienosti. Kaksikon kappale Liekinheitin ei kuitenkaan voittanut kilpailua, vaikka oli ennakkosuosikki. Kuva: Lehtikuva / Heikki Saukkomaa

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)