Konservatiivit hävisi Britannian parlamenttivaalit. Vaalit järjestettiin viime torstaina. Konservatiivit on edelleen Britannian suurin puolue. Sillä ei kuitenkaan ole enää enemmistöä parlamentissa. May ei pysty muodostamaan hallitusta yksin.
Theresa May johtaa Britannian eroneuvotteluja eli brexitiä Euroopan unionista. Hänen täytyy löytää konservatiiveille hallituskumppani, jotta hän voi jatkaa neuvottelujen vetämistä. Britannian toiseksi suurin puolue, työväenpuolue Labour, ei halua hallitukseen konservatiivien kanssa. Myöskään liberaalidemokraatit eivät aio osallistua Mayn johtamaan hallitukseen.
Työväenpuolue labourin puheenjohtaja Jeremy Corbin vaati vaalituloksen selvittyä Mayn eroa. May ei kuitenkaan aio erota.
May neuvottelee Pohjois-Irlannin unionistipuolue DUP:n kanssa hallituksen kokoamisesta.
Vaalien suurin häviäjä oli konservatiivien lisäksi Britannian itsenäisuuspuolue Ukip. Ukip kannatti vahvasti Britannian EU-eroa. Nyt Ukip on menettänyt lähes kaiken kannatuksensa.
Britannian brexit-neuvottelut alkavat 19. kesäkuuta.
Lähde Yle