Suomi kilpailee Euroviisujen voitosta. Euroviisujen finaali eli loppukilpailu järjestetään lauantaina.
Suomen Linda Lampenius ja Pete Parkkonen selvisivät tiistaina jatkoon Euroviisujen semifinaalista. Lampeniuksen ja Parkkosen kilpailukappaleen nimi on Liekinheitin. Kappale on tarttuva ja kaksikon lavashow eli esitys on näyttävä.
Linda Lampenius sai luvan soittaa Euroviisuissa viulua oikeasti. Euroviisujen monet soittajat esiintyvät playbackina eli esittävät, että he soittavat jotakin soitinta. Playbackina soitin kuuluu oikeasti nauhalta.
Tiistai-illan semifinaali meni Lampeniuksen ja Parkkosen mielestä hyvin.
– Meillä oli hieno fiilis eli tunnelma lavalla, Lampenius sanoi yöllä.
Suomi on Euroviisuissa harvinaisessa asemassa, sillä se on ennakkosuosikki. Näin ei ole ollut koskaan aiemmin. Suomen kovimpia haastajia ovat Kreikka ja Ruotsi. Molemmat maat pääsivät tiistain semifinaalista loppukilpailuun.
Euroviisujen ensimmäisestä semifinaalista pääsi jatkoon 10 maata. Toinen semifinaali on torstaina. Myös toisesta semifinaalista pääsee finaaliin 10 maata.
Euroviisujen finaalissa on mukana 25 maata. Mukana ovat semifinaalien voittajien lisäksi Ranska, Saksa, Italia ja Britannia. Mukana on myös viime vuoden voittaja ja Euroviisujen järjestäjämaa Itävalta.
Euroviisut järjestetään Itävallan Wienissä. Euroviisujen toinen semifinaali on torstaina kello 22. Euroviisujen finaali on lauantaina kello 22. Yle esittää molemmat suorana Yle TV1 -kanavalla ja Yle Areenassa.

