Britannian EU-ero saattaa siirtyä jälleen

Teksti: Petri Kiuttu
Kuva: Lehtikuva
Uutinen julkaistu: 23.10.2019

Euroopan unioni on valmis lykkäämään jälleen Britannian EU-eroa eli brexitiä. Ero siirtyy todennäköisesti ensi vuoden helmikuuhun.

Euroopan unioni ja Britannia sopivat viikko sitten brexit-sopimuksen ehdoista. Britannian parlamentti ei kuitenkaan hyväksynyt viime viikonloppuna valmista sopimusta. Nyt näyttää siltä, että Britannian EU-ero siirtyy vuoden 2020 helmikuuhun.

Britannian pääministeri Boris Johnson lähetti EU:n päämajaan Brysseliin kirjeen, jossa hän pyysi lykkäystä erolle. Jos Britanniassa järjestetään ennenaikaiset vaalit, voi EU-eroa siirtyä jopa ensi vuoden kesäkuuhun saakka. Johnsonin mielestä Britannian EU-eron lykkääminen on virhe.

Britannian työväenpuole vastustaa erosopimusta. Se haluaa, että siitä järjestetään uusi kansanäänestys.

Suomen pääministeri Antti Rinne toivoo, että Britannialle myönnetään lisää aikaa.

Lähde Yle

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)