Presidentti Trump pelastettiin illalliselta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / AFP / Alex Wroblewski
Uutinen julkaistu: 27.04.2026

Yhdysvalloissa tutkitaan tapausta, jossa mies yritti tunkeutua Valkoisen talon toimittajaillalliselle. Mies ehti ampua salaisen palvelun agenttia.

Presidentti Donald Trump pelastettiin ampujalta Yhdysvaltojen pääkaupungissa Washingtonissa. Mies tunkeutui Valkoisen talon toimittajaillalliselle lauantaina. Hänellä oli mukanaan haulikko ja muita aseita.

Illalliselle osallistuivat esimerkiksi Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ja hänen puolisonsa Melania Trump sekä Yhdysvaltojen varpresidentti J. D. Vance. Presidenttipari ja varapresidentti vietiin turvaan nopeasti.

– Miehellä oli useita aseita. Salaisen palvelun rohkeat agentit taltuttivat hänet, Trump sanoi tiedotustilaisuudessa, jonka hän piti tapauksen jälkeen.

Mies ampui salaisen palvelun agenttia. Agentti esti miehen pääsyn juhlasaliin, jossa presidenttipari oli. Agentti ei loukkaantunut, koska hänellä oli luotiliivi. Poliisi on pidättänyt miehen ja häntä kuulustellaan.

Uutiskanava CBS:n tietojen mukaan mies oli kertonut, että hän haluaa ampua Trumpin hallintoon kuuluvia ihmisiä. Ampumisesta epäilty on 31-vuotias mies. Hän on kotoisin Kalifornian osavaltiosta ja hän asui viikonloppuna Hilton-hotellissa.

Kirjeenvaihtajien illallinen järjestettiin Washingtonin Hilton-hotellissa. Trump osallistui kirjeenvaihtajien illalliselle ensimmäisen kerran presidenttinä.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump Valkoisen talon kirjeenvaihtajien illallisella Washingtonin Hilton-hotellissa 25. huhtikuuta. Illallinen päättyi hetkeä myöhemmin, kun aseistautunut mies hyökkäsi hotelliin. Trumpin vieressä istuu uutiskanava CBS.n kirjeenvaihtaja Weijia Jiang. Kuva: Lehtikuva / AFP / Mandel Ngan

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)