Hallitus on saanut kehysriihen eli talouskokouksen valmiiksi. Hallituspuolueiden puheenjohtajat kertoivat keskiviikkoiltana päätöksistä, joita se teki kehysriihessä. Päätökset koskevat vuosia 2027–2030.
Hallitus aikoo säästää seuraavina vuosina jopa 520 miljoonaa euroa. Suurimmat säästöt kohdistuvat sosiaali- ja terveyspalveluihin ja valtionhallintoon. Valtionhallinnosta leikataan 60 miljoonaa euroa. Myös kunnilta ja kehitysavun rahoituksesta leikataan.
Sosiaali- ja terveyspalveluista säästetään 240 miljoonaa euroa. Tämän lisäksi hallitus leikkaa sosiaali- ja terveysalan järjestöiltä eli sote-järjestöiltä 50 miljoonaa euroa. Leikkaus tulee niiden leikkausten päälle, jotka hallitus teki aiemmin.
Hyvinvointialueet saavat 25 miljoonaa euroa, jolla ne voivat tukea järjestöjä. Sote-järjestöiltä leikataan yhteensä 190 miljoonaa euroa.
Sosiaali- ja terveysministeri Wille Rydman kertoi jo viime viikolla, että sosiaali- ja terveyspalveluihin on tulossa laajat säästöt. Vanhusten palvelutaloissa ja laitoksissa asukkaiden maksut nousevat. Kuntouttava työtoiminta ja sosiaalinen kuntoutus lopetetaan. Monet asiakasmaksut nousevat.
Hallitus kertoi keskiviikkoiltana, että se haluaa tukea nuoria. Valtio palkkaa kesätöihin ja harjoitteluun 500 nuorta. Hallitus haluaa myös tukea ihmisiä, jotka ovat olleet pitkään työttöminä. Hallitus antaa pitkäaikaistyöttömien täydennyskoulutuksiin 20 miljoonaa euroa.
Kotitalousvähennyksen enimmäismäärä nousee. Kotitalousvähennys on nyt 1 600 euroa ja se nousee 2 100 euroon. Hallitus tukee myös korjausrakentamista.
Hallitus aikoo panostaa Itä-Suomen kehittämiseen. Myös armeija saa lisää rahaa, jotta se voi panostaa droonien eli miehittämättömien sotilaslennokkien torjuntaan.
