Hallitus neuvottelee taloudesta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, HS
Kuva: Lehtikuva / Roni Rekomaa
Uutinen julkaistu: 21.04.2026

Hallitus on kokoontunut neuvottelemaan Suomen julkisen talouden suunnitelmasta kehysriiheen. Kehysriihi järjestetään tiistaina ja keskiviikkona.

Pääministeri Petteri Orpon hallitus on kokoontunut viimeiseen kehysriiheen. Hallitus päättää kehysriihessä satojen miljoonien eurojen säästöistä. Pääministeri Orpo sanoo, että Suomen valtion talous on vaikeuksissa. Tästä syystä suuret säästöt ovat tarpeen.

Hallitus säästää yhteensä 700 miljoonaa euroa. Aiemmin sovitut säästöt olivat 300 miljoonaa euroa. Hallituksen mukaan Suomi tarvitsee vielä 400 miljoonan euron säästöt. Tämä johtuu siitä, että aiemmat laajat leikkaukset eli säästöt eivät ole tehonneet.

Hallitus aikoo leikata erityisesti sosiaali- ja terveydenhuollon palveluista eli sote-palveluista. Näihin palveluihin on tulossa yli 200 miljoonan euron leikkaukset. Hallitus aikoo lopettaa kuntouttavan työtoiminnan ja sosiaalisen kuntoutuksen. Näistä leikkauksista kertyy 55 miljoonan euron säästö. Ympärivuorokautisen palveluasumisen ja laitoshoidon maksut nousevat.

Hallitus aikoo laajentaa terveyspalveluiden valinnanvapautta. Valinnanvapaus koskee yli 65-vuotiaita. Kokeilussa yli 65-vuotiaat ovat päässeet yksityiselle lääkärille julkisen terveydenhuollon hinnalla. Hallituksen mukaan kokeilu on ainakin osittain onnistunut.

Pääministeri Orpo sanoo, että maailman tilanne vaikuttaa myös Suomen talouteen.

– Säästäminen jatkuu Suomessa. Meillä ei pidetä välivuotta säästämisessä, Orpo sanoo Ylen haastattelussa.

Hallitus sopii kehysriihessä keväällä Suomen talouspolitiikasta ja valtion menoista. Tämä kehysriihi on Petteri Orpon hallituksen viimeinen. Eduskuntavaalit järjestetään vuoden päästä.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)