Hallitus päivitti ulkopoliittisen selonteon

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / Antti Aimo-Koivisto
Uutinen julkaistu: 20.04.2026

Hallitus on päivittänyt Suomen ulkopoliittisen selonteon. Ulkopoliittinen selonteko liittyy turvallisuuspolitiikkaan. Päivitys johtuu siitä, että maailmanpolitiikka on muuttunut.

Hallitus kertoi viime viikon lopulla, että se on päivittänyt Suomen ulkopoliittisen selonteon. Ulkoministeri Elina Valtonen sanoo, että täydennys on tarpeellinen, koska Yhdysvaltojen ulkopolitiikka on muuttunut.

Hallitus alkoi valmitella täydennystä, kun Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump ilmoitti, että hän haluaa Grönlannin. Trump uhkasi, että hän ottaa Grönlannin sotilaallisesti. Grönlanti kuuluu Tanskalle ja Tanska on Nato-maa. Presidentti Trump on vähentänyt merkittävästi myös Yhdysvaltojen tukea Ukrainalle. Ukraina puolustutuu Venäjää vastaan. Venäjä hyökkäsi Ukrainaan vuonna 2022.

Selonteossa sanotaan, että Yhdysvaltojen linjaa on aiempaa vaikeampi ennakoida. Suomen hallituksen mukaan puolustusliitto Natoa täytyy kehittää eurooppalaiseen suuntaan.

Selonteossa sanotaan myös, että Yhdysvallat on osoittanut, että se käyttää sotilaallista voimaa aiempaa enemmän. Yhdysvaltojen hallinto puuttuu nykyisin Euroopan maiden sisäisiin asioihin.

Hallitus arvioi, että Yhdysvallat jatkaa Natossa. Yhdysvaltojen presidentti on uhannut monta kertaa, että Yhdysvallat lähtee Natosta.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)