Valtteri Bottas kilpailee taas F1-sarjassa

Teksti: Maria Österlund, lähteet HBL, HS, formula1.com
Kuva: Lehtikuva / AFP / Jade Gao
Uutinen julkaistu: 29.04.2026

Valtteri Bottas kilpailee jälleen formula 1 -sarjassa. Bottas ajaa Cadillac-tallissa. Bottas oli viime kaudella testikuljettaja, hän ei ajanut kilpaa.

Suomalainen Valtteri Bottas oli viime kaudella testikuljettaja. Hän ei siis ajanut kilpakuljettajana. Bottas ajaa jälleen kilpaa tällä kaudella. Hän edustaa Cadillac-tallia, joka on uusi F1-sarjassa.

F1-sarjassa on paljon uutta. Kilpa-autot ovat erilaisia kuin viime vuonna. Myös säännöt ovat muuttuneet. Osakilpailuissa on mukana 11 tallia ja 22 kuljettajaa.

Ympäristöystävälliset formulat

Uudet autot ovat myös ympäristöystävällisempiä, koska niissä hybridimoottorit. Puolet voimasta tulee poltto- ja puolet sähkömoottorista. Lisäksi polttoaine on fossiilivapaata.

Uudet kilpa-autot ovat pienempiä ja kevyempiä kuin vanhat. Myös renkaat ovat kapeammat. Ilmanvastusta on vähemmän. Autojen etu- ja takasiivet ovat liikkuvia. Siipien avulla kuljettaja voi vaikuttaa auton pitoon kilparadalla.

Kuljettajat voivat myös käyttää auton lisäominaisuuksia. Ne auttavat ohituksessa. Ominaisuutta ei voi kuitenkaan käyttää koko ajan. Muuten akku loppuu autosta.

Bottas ei usko voittoihin

Uusi tekniikka voi tuottaa alussa ongelmia. Kuljettajien pitää kiinnittää huomiota moneen asiaan. Se voi johtaa ohituksiin ja keskeytyksiin.

Valtteri Bottas ei usko, että hän voittaa osakilpailuja.

– Olen ihan uudessa kilpatallissa. Lisäksi säännöt ja auto ovat uusia. Tuskin me olemme parhaimpien joukossa. Me testaamme ja kehitämme autoa koko ajan. Olemme parempia jokaisen kilpailun jälkeen, Bottas pohtii.

Seuraava F1-osakilpailu ajetaan Yhdysvaltojen Miamissa 1.–3.5.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)