Demokratia heikentyy Yhdysvalloissa

Teksti: Maria Österlund, lähteet HBL, Göteborgs universitet, SVT
Kuva: Lehtikuva / AFP / Andrew Caballero-Reynolds
Uutinen julkaistu: 16.04.2026

Tutkijoiden mukaan demokratia on heikentynyt Yhdysvalloissa paljon vain yhden vuoden aikana.

Ruotsalainen tutkimusinstituutti V-Dem julkaisi maaliskuussa raportin, jonka mukaan demokratia on heikentynyt Yhdysvalloissa eli USA:ssa nopeasti. Muutos on tapahtunut yhdessä vuodessa sen jälkeen, kun presidentti Donald Trumpin toinen kausi alkoi.

– Valta on siirtynyt kongressilta ja oikeusjärjestelmältä presidentille, sanoo V-Dem-instituutin johtaja ja Göteborgin yliopiston professori Staffan I Lindberg.

Trump on tehnyt itsenäisesti 225 päätöstä, jotka koskevat uusia lakeja. Kongressi on tehnyt ainoastaan 49 päätöstä uusista laeista.

Presidentti Trumpin politiikka on myös vaikuttanut lehdistövapauteen ja sananvapauteen USA:ssa.

Demokratia on nyt paljon aikaisempaa heikompaa. Yhdysvallat putosi viimeisimmässä demokratiaraportissa sijalle 51. Tulos on heikko.

Raportissa on mukana 179 maata. Raportin mukaan demokratia heikkenee ja autokratia kasvaa yhä useammassa maassa. Autokratia tarkoittaa, että valta on pienellä joukolla ihmisiä. Demokratia heikkenee myös Iso-Britanniassa ja Italiassa.

– On huolestuttavaa, miten vaikutusvaltaiset maat muuttuvat autokraattisiksi. Näillä mailla on valtaa muuttaa yhteisiä sääntöjä, kansainvälisiä järjestöjä ja kaupankäyntiä.

Demokratia on vahvistunut esimerkiksi Brasiliassa ja Puolassa.

Yksi kommentti artikkeliin ”Demokratia heikentyy Yhdysvalloissa”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)