Asuntolainan voi saada pian 40 vuodeksi

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet Yle, IS
Kuva: Lehtikuva / Jussi Nukari
Uutinen julkaistu: 20.04.2026

Eduskunnan talousvaliokunta päätti, että se nostaa asuntolainojen enimmäisajan 40 vuoteen. Valiokunta nosti hallituksen esitystä, joka oli 35 vuotta.

Asuntolainoihin tuli muutos huhtikuun alussa. Asuntolainaa voi saada nyt jopa 40. Hallitus esitti aiemmin, että asiuntolainojen enimmäisaikaa nostetaan 35 vuoteen. Eduskunnan talousvaliokunta päätti kuitenkin, että se nostaa enimmäisajan 40 vuoteen.

– Ihmisillä on nyt paremmat mahdollisuudet saada rahoitus asuntoon, jonka he haluvat ostaa, talousvaliokunnan puheenjohtaja Vilhelm Junnila sanoo.

Kun asuntolainan maksuaika kasvaa, lainan kuukausierä pienenee. Lainan lyhentäminen on silloin helpompaa pienemmillä tuloilla. Aiempaa useammilla on mahdollisuus ostaa oma koti.

Kiinteistönvälittäjät toivovat, että asuntokauppa piristyy. Korkokulut kuitenkin kasvavat, kun lainan maksuaika pitenee.

Pitkät asuntolainat ovat yleisiä esimerkiksi Ruotsissa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)