Yhdysvallat eli USA kertoi maanantaina, että se aloitti Iranin satamien saarron. USA saartaa Iranin satamia, koska Iran ei ole luopunut ydinaseohjelmastaan. USA sanoo, että se estää laivojen kulkemisen Iranin satamiin, mutta päästää laivaliikenteen muihin maihin.
USA:n varapresidentti J.D. Vance sanoi maanantaina, että Iran syyllistyy taloudelliseen terrorismiin. Varapresidentti Vancen mukaan USA on tehnyt selväksi ne ehdot, joilla se suostuu sodan lopettamiseen.
Iran sanoo, että Hormuzinsalmen laivaliikenne on sen valvonnassa. Iran varoittaa, että sotalaivojen ei kannata lähestyä salmea. Iranin mukaan USA:n saarto Hormuzinsalmessa on laiton.
Sanomalehti The New York Times kertoi maanantaina, että Iran oli tehnyt ehdotuksen rauhasta Yhdysvalloille. Iran oli ehdottanut, että se lopettaa uraanin rikastamisen eli käytännössä ydinaseohjelmansa viideksi vuodeksi. USA hylkäsi Iranin ehdotuksen. USA vaatii, että Iran lopettaa uraanin rikastamisen vähintään 20 vuodeksi.
USA ja Iran neuvottelivat viime viikonloppuna rauhasta. Neuvottelut järjestettiin Pakistanin pääkaupungissa Islamabadissa. USA:n varapresidentin J.D. Vancen mukaan USA ei aio joustaa ydinaseohjelmassa. USA haluaa, että Iran lopettaa kokonaan ydinaseohjelmansa.
Hormuzinsalmi on tärkeä reitti laivaliikenteelle. Hormuzinsalmi on ollut suljettu, koska Iran uhkaa iskeä aluksiin, jotka liikennöivät salmessa. Hormuzinsalmen sulku vaikuttaa koko maailman talouteen. Se on nostanut öljyn hintaa ja vaikuttanut pörssikursseihin. Monien pörssikurssien arvo on laskenut ja esimerkiksi polttoaineen hinta on noussut.
