Anne Muhonen luo tunnelmia kuvilla

Teksti: Anu Sana
Kuva: Anne Muhonen
Uutinen julkaistu: 17.04.2026

Anne Muhonen on kuvataiteilija ja kuvittaja. Hän tekee kuvia kirjoihin ja muihin julkaisuihin. Anne on kuvittanut myös selkokirjoja.

Anne Muhonen on kuvataiteilija, joka on tehnyt pitkän uran. Hän tehnyt kuvituksia lasten- ja nuortenkirjoihin, tietokirjoihin ja oppimateriaaleihin. Hän on myös kirjoittanut ja kuvittanut 18 sarjakuvateosta.

Mitä kuvittaja tekee?

– Muotoilen tarinat ja ideat kuviksi. Teen kuvituksia erilaisiin tarpeisiin. Ensin keskustelen asiakkaan kanssa kuvien tyylistä ja tunnelmasta. Sen jälkeen teen kuvat valmiiksi. Käytän kuvituksissani monia erilaisia tekniikoita.

Millainen on hyvä kuvitus?

– Hyvä kuvitus tukee tekstiä. Kuvien avulla lukija ymmärtää tekstiä paremmin. Kuva voi myös tuoda tarinaan sellaisia asioita, joita sanat eivät tavoita. Voin myös kuvata yksityiskohtia, joita tekstissä ei ole.

– Kuvan avulla voi näyttää tunteita ja tunnelmia. Kun kuva ja teksti toimivat hyvin yhdessä, ne vievät tarinaa eteenpäin.

– Kuvat auttavat oppimaan uusia asioita. Ihminen muistaa asioita paremmin, jos hän näkee niistä kuvan. Siksi kuvat ovat tärkeitä esimerkiksi oppikirjoissa.

Miten sinusta tuli kuvittaja?

– Olen piirtänyt pienestä lapsesta asti. Teimme ystäväni kanssa omia lehtiä. Opiskelin kuvataidetta ja harjoittelin kuvien tekemistä kovasti. Opintojen jälkeen kuvittamisesta tuli minulle ammatti.

Mikä on parasta työssäsi?

– Työ on luovaa ja monipuolista. On hienoa kuvittaa tarinoita, joissa on paljon mielikuvitusta. Pidän siitä, että työt ovat erilaisia ja opin aina jotain uutta.

– Pidän myös siitä, että saan tehdä työtä omassa rauhassa. Saan itse päättää omat aikatauluni. Voin päättää milloin teen töitä ja milloin olen perheeni kanssa.

Mikä on työssä vaikeinta?

– Usein joudun tekemään kuvituksen lyhyen tekstin perusteella. Silloin en vielä tunne kirjan hahmoja tai maailmaa kunnolla. Työ alkaa sujua, kun opin tuntemaan kirjan hahmot.

– Joskus joudun miettimään pitkään, miten saan kuvattua jonkun asian. On upea tunne, kun keksin hyvän idean ja onnistun työssäni.

– Epäsäännöllisyys on joskus vaikeaa työssäni. Välillä on taukoja, kun töitä ei ole. Välillä taas minulla on monta työtä samaan aikaan.

Mikä on viimeisin kuvituksesi?

– Kirjoitin ja kuvitin nuortenkirjan Salama-Anteri. Tein kuvituksen käyttämällä linopainantaa. Kaiversin kuvat linolevylle, sitten laitoin levylle maalia telalla. Lopuksi painoin kuvat paperille. Tämä kuvitustapa sopi mielestäni tämän kirjan päähenkilön kuvaamiseen.

Mistä kuvituksestasi pidät eniten?

– Kaikki kuvitukseni ovat minulle rakkaita. Minulla oli pitkä tauko sarjakuvien tekemisessä. Tauon jälkeen tein Älä unohda minua -sarjakuvan. Sen tekeminen oli minulle tärkeää. Myös Kalevalan taruolennot -kirjan kuvittaminen oli mielenkiintoista.

Kuvitatko selkokirjoja eri tavalla kuin tavallisia kirjoja?

– Kun teen kuvitusta, mietin aina lukijan tarpeita. Selkokuvituksessa karsin ylimääräisiä asioita pois, ettei lukijan huomio kiinnity vääriin asioihin. On tärkeää, että kuva tukee tekstiä. Selkokirjoissa kuvitus myös auttaa tekstin ymmärtämisessä.

Kuka?

Anne Muhonen

Ikä: 46 vuotta
Asuinpaikka: Vantaa
Ammatti: kuvittaja, kirjailija
Perhe: mies ja kolme lasta
Harrastukset: valokuvaus, kävely, pilates, lukeminen
Lempiruoka: kanasalaatti
Tärkeintä elämässä: perhe, terveys, kiireettömyyteen pyrkiminen

Yksi kommentti artikkeliin ”Anne Muhonen luo tunnelmia kuvilla”

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)