Jokainen on kaunis

Teksti: Matti Välimäki
Kuva: Bo Stranden
Uutinen julkaistu: 05.05.2026

Lola Odusoga on entinen Miss Suomi. Hän muistuttaa, että jokainen on kaunis omana itsenään. Lola kannustaa myös kaikkia vastustamaan rasismia Suomessa.

Lola Odusoga sanoo, että ihmisen ulkonäkö on  jokaisen oma asia. Se ei kuulu muille.  Hänen mielestään erilaisuus ja luonnollisuus on kaunista. Lola kehottaakin kaikkia elämään omannäkölstään elämää.

– En välitä ihmisistä, joiden mielestä olen vääränkokoinen tai -näköinen. Olen itse tyytyväinen siihen, miltä näytän.

Some lisää nuorten paineita

Etenkin nuoret naiset kokevat nykyään paljon paineita siitä, miltä he näyttävät. Yksi syy tähän on sosiaalinen media eli some. Nuoret ajattelevat helposti, että heidän pitäisi näyttää samanlaisilta kuin kaikkien muiden.

– Mielestäni juuri se on kiinnostavaa, että ihminen näyttää erilaiselta kuin muut. On erityisen hienoa, jos ihmisessä on jokin persoonallinen piirre, Lola muistuttaa. Somessa on myös paljon kuvia, joita on muokattu voimakkaasti.

– Minun mielestäni luonnollisuus on kauneinta, Lola korostaa.

Odusoga huomauttaa myös, että tykkääjien ja seuraajien määrä ei kerro ihmisestä mitään.

– Se ei ole tärkeää. Tärkeämpää on esimerkiksi se, minkälaiset arvot ihmisellä on ja miten hän kohtelee toisia ihmisiä.

Somessa on myös hyviä puolia

Lolan äiti on suomalainen ja isä nigerialainen. Tumman ihon takia Lolaa kiusattiin koulussa.

Somen paras puoli on se, että sieltä voi löytää myös oman yhteisön ja tukea.

– Kun olin nuori, ei ollut internetiä. Jos some olisi ollut olemassa, olisin nähnyt, että maailmassa on paljon minun näköisiäni tummaihoisia tyttöjä. Olisin saanut siitä paljon voimaa, Lola sanoo.

Ihonväri herätti huomiota

Lola Odusoga valittiin Miss Suomeksi vuonna 1996, tasan 30 vuotta sitten. Hän sijoittui myös Miss Universum -kisoissa kolmanneksi samana vuonna.

Suomen ensimmäinen tummaihoinen missi herätti paljon huomiota.

– Jouduin puhumaan paljon ihonväristäni ja etnisestä taustani. En ollut siihen nuorena tyttönä vielä kovin valmis.

Lola oli huomattu jo syksyllä 1995, kun hän osallistui Suomen Neito -kauneuskilpailuun. Kilpailun osanottajat pukeutuivat esimerkiksi kansallispukuihin. Tummaihoinen tyttö Suomen kansallispuvussa oli yleisölle jotain aivan uutta.

Lola kertoo, että hän alkoi saada myös paljon vihapostia. Kirjeitä tuli monta laatikollista. Kirjeet ovat tallessa vieläkin.

– Valitettavasti vihapostia tulee nykyäänkin. Maailma ei ole mennyt yhtään eteenpäin 30 vuodessa.

Rasismi on nykyään voimakkaampaa

Lolan mielestä 90-luvulla tummaihoinen ihminen oli monien mielestä uusi, outo ja ehkä pelottavakin. Mutta nykyään rasismi on paljon enemmän näkyvillä. Rasismi on myös voimakkaampaa.

– Meillä on nykyään esimerkiksi avoimen rasistinen puolue ja rasistinen hallitus, Lola ihmettelee.

Odusogan mielestä Suomessa on paljon vihaa.

– Monet ihmiset käyttäytyvät todella huonosti ja ikävästi. He syyttävät ongelmistaan niitä, jotka näyttävät erilaisilta kuin he. Eri näköisillä ihmisillä ei ole näiden ihmisten mielestä edes oikeutta olla Suomessa. Jos yksi tummaihoinen tekee jotakin väärin, ajatellaan helposti, että kaikki tummaihoiset ihmiset ovat samanlaisia.

Lola ei voi myöskään ymmärtää, että ihmiset eivät nouse Suomessa vastustamaan selvemmin rasismia.Hän tarkoittaa rasismilla esimerkiksi erilaisten ihmisten syyttämistä, pilkkaamista ja syrjintää.

Vika ei ole sinussa

Mitä Lola haluaisi sanoa ihmisille, jotka joutuvat kohtaamaan rasismia?

– Tärkeää on ainakin ymmärtää, että ikävät kommentit eivät ole totta, eivätkä sinun vikasi. Älä kiinnitä tuollaisiin ihmisiin mitään huomiota. Myös yhteisöllisyydestä on apua. Ikävistä kokemuksista kannattaa puhua muiden kanssa.

Näyttelijä ja malli

Lola Odusoga on ollut julkisuudessa 30 vuotta. Tänä keväänä hän alkaa myös näytellä. Hän näyttelee Ollin äitiä Salatut elämät -sarjassa.

– Salatut elämät -sarjaan oli tosi kiva mennä. Sarja on jatkunut melkein yhtä kauan kuin minun urani. On kivaa olla välillä joku muu. Voin unohtaa hetkeksi itseni, Lola pohtii.

Lola on näytellyt aikaisemminkin sekä teatterissa että elokuvissa.

– Ei tarvitse pelätä, en ota Salatut elämät -sarjaa ryminällä haltuuni, Lola nauraa.

Lola tekee myös mallin töitä, podcasteja ja televisio-ohjelmia. Monet saattavat muistaa Lolan esimerkiksi viime vuoden Masked Singer Suomi -sarjan Ponin roolista.

Lastenkirjailija

Tänä keväänä ilmestyy Lolan toinen lastenkirja. Kirja kertoo ratsupoliiseista.

Lolan ensimmäinen lastenkirja oli nimeltään Lolan suuri salaisuus. Se kertoo ruskeasta tytöstä, jonka isot kiharat hiukset osaavat puhua.

– Olen saanut kirjasta paljon hyvää palautetta tummaihoisilta lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Lapset ovat pitäneet siitä, että kirjan päähenkilö on samannäköinen kuin he.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)