Yhdysvallat ja Iran sopivat tulitauosta

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Giuseppe Cacace
Uutinen julkaistu: 08.04.2026

Yhdysvallat ja Iran sopivat viime yönä tulitauosta. Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump sanoo, että aseleposopimus on voimassa kaksi viikkoa.

Presidentti Donald Trump sanoo, että tulitauko on täydellinen voitto hänelle ja Yhdysvalloille. Tulitauko tarkoittaa sotatoimien lopettamista lyhyeksi ajaksi.

Presidentti Trump uhkasi tiistaina, että Yhdysvallat tuhoaa Iranin täysin. Trumpin mukaan hän lykkää iskuja kahdella viikolla, koska Iran suostui tulitaukoon.

Iranin mukaan se sallii laivojen valvotun liikkumisen Hormuzinsalmella. Laivoja valvovat Iranin merivoimien alukset. Iranin sota on pysäyttänyt kaikki öljylkuljetukset Hormuzinsalmella. Hormuzinsalmen sulku on nostanut esimerkiksi polttoaineen ja lannoitteiden hintaa. 

Iran kertoo, että se on antanut Yhdysvalloille rauhansuunnitelman, jossa on 10 kohtaa.

Yhdysvallat ja Iran neuvottelevat rauhanehdoista perjantaina. Neuvottelut järjestetään Pakistanin pääkaupungissa Islamabadissa.

Yhdysvallat ja Israel hyökkäsivät Iraniin helmikuun lopussa. Iran on iskenyt Persianlahdella moniin maihin. Lähi-idän sodassa on  kuollut yli 5 200 ihmistä.

Yhdysvaltojen presidentti Donald Trump puhui Lähi-idän sodasta Washingtonin Valkoisessa talossa 6.4. Kuva: Lehtikuva / AFP / Brendan Smialowski

 

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)