Suomessa on keskusteltu viime aikoina paljon drooneista eli sotilaslennokeista. Petteri Orpo oli tiistai-iltana Yle Uutisten ja A-studion haastattelussa.
Suomeen putosi sunnuntaina kaksi droonia. Droonit putosivat Kaakkois-Suomeeen, Kouvolaan ja Luumäelle. Ainakin toinen drooni oli Ukrainan sotilasdrooni. Viranomaistietojen mukaan drooneissa oli ehkä räjähteitä.
Tiistaina Pohjois-Karjalan rajavartiosto ilmoitti, että Parikkalan Pyhäjärven jäälle on tippunut drooni. Pyhäjärvi on aivan Suomen itärajalla. Viranomaiset tutkivat droonia.
Armeija räjäytti toisen droonin, joka putosi Suomeen viikonloppuna. Toinen drooni ehkä räjähti, kun se putosi. Hajonneen droonin osia löytyi vain 100 metrin päästä talosta, jossa on asukkaat.
Suomeen pudonneet droonit eivät ole aiheuttaneet vahinkoa. Droonien putoamispaikat eristettiin, eikä sinne päästetty ihmisiä. Monet ihmiset pelkäävät kuitenkin, että drooni voi aiheuttaa vahinkoa, jos se putoaa esimerkiksi talon päälle.
Pääministeri Petteri Orpo sanoi tiistaina Ylen haastattelussa, että hän ymmärtää ihmisten huolen. Orpo lupaa, että hallitus ja viranomaiset tiedottavat paremmin drooneista. Orpon mukaan viranomaisten viestinnässä on ehkä parannettavaa.
Pääministeri Orpo sanoi haastattelussa, että kansalaisia ei varoitettu sunnuntaina, koska riski oli pieni. Pääministerin mukaan tiedottamista kuitenkin parannetaan jatkossa.
– Me olemme valmiit parempaan tiedottamiseen ja viestintään. Ihmillä on oikeus saada tietoa asiassa, joka heitä huolestuttaa.
Petteri Orpo sanoi myös, että suomalaisten on pakko varautua siihen, että drooneja voi pudota Suomeen myös tulevaisuudessa.
Ulkoministeri Elina Valtonen sanoo, että syyllinen on Venäjä. Ukraina puolustautuu Venäjän hyökkäystä vastaan. Ukraina käyttää puolustautumiseen drooneja.
Viime aikoina Ukraina on hyökännyt drooneilla Suomen lähialueille. Ukraina on iskenyt Pietarin alueelle, Primorskiin eli Koivistoon ja Laukaansuuhun. Venäjällä on suuria öljysatamia näissä paikoissa. Iskujen tavoitteena on tuhota Venäjän öljyteollisuutta ja estää öljyn kuljetus.
Suomi ei ole pyytänyt Ukrainalta, että se ei lähetä drooneja Venäjälle. Ukraina on myös pyytänyt Suomelta anteeksi, että drooneja on pudonnut Suomeen.
Juttua on muokattu 1.4.2026. Juttuun on tarkennettu, että ainakin toinen Suomeen tippunut drooni oli ukrainalainen.
