Kaori Sakamoto lopetti taitoluistelu-uransa MM-kultaan

Teksti: Petri Kiuttu, lähteet STT, Yle
Kuva: Lehtikuva / AFP / Michal Cizek
Uutinen julkaistu: 31.03.2026

Japanilanen taitoluistelija Kaori Sakamoto päätti uransa viime viikonloppuna. Sakamoto voitti maailmanmestaruuden jo neljännen kerran.

Japanin Kaori Sakamoto luisteli viime perjantaina uransa viimeisen kilpailun. Japanilainen hurmasi yleisön ja tuomarit. Yleisö hurrasi ja osoitti kunniaa Prahassa, kun Sakamoto luisteli uransa hienoimman kilpailun.

Sakamoton valmentaja Sonoko Nakano oli liikuttunut. Hän lähetti kokeneen taitoluistelijan viimeiseen kisasuoritukseen. Valmentaja läpsäisi Sakamotoa kevyesti selkään. Näin valmentaja on tehnyt koko Sakamoton pitkän uran ajan.

Sakamoton pitkä ura sai hienon päätöksen. Hän voitti MM-kultaa. Maailmanmestaruus oli Sakamoton neljäs. Sakamoto täyttää huhtikuussa 26 vuotta.

Suorituksen jälkeen Sakamoto kiitti pitkään fanejaan, jotka heittelivät jäälle pehmoleluja.

Sakamoto omisti viimeisen kilpailunsa vanhemmilleen. Japanilaisen taitoluistelijan vanhemmat antoivt kaiken mahdollisen, jotta tytär pystyi harjoittelemaan luistelua. Sakamoton isä tekivät kahta työtä ja jopa kodin lämmituskuluissa säästettiin. Perhe ei ollut varakas.

Sakamoto luisteli viimeisen kilpailunsa Edith Piafin kappaleen Non, je ne regrette rien tahdissa. Edith Piaf ei kadu laulussa mitään, eikä kadu Sakamotokaan.

Sakamoto voitti urallaan neljä MM-kultaa. Uraan mahtuu kuitenkin myös pettymyksiä. Suurin pettymys on, kun hän sai hopeaa Milano-Cortinan talviolympialaisissa helmikuussa.

– Jään varmasti kaipaamaan luistelun ja harjoittelun rutiineja, Sakamoto sanoi viikonloppuna. Hän jatkaa työskentelyä taitoluistelun parissa. Sakamoto alkaa valmentaa nuoria luistelijoita.

Taitoluistelun MM-kilpailut järjestettiin Tšekin Prahassa.

Kommentoi

Voit kirjoittaa mielipiteesi uutisesta kommenttilaatikkoon.

Sinun pitää kirjoittaa myös nimesi tai keksiä nimimerkki.

Nimi tai nimimerkki:

Kommentti:

Tietoturvaseloste (PDF)