Ukraina iski aikaisin maanantaiaamuna Venäjän Primorskin eli Koiviston öljysatamaan. Ukraina teki iskun drooneilla eli lennokeilla.
Öljysatama sijaitsee Suomenlahdella aivan Suomen rajan lähellä. Koiviston satamasta on Suomeen 50 kilometriä. Koiviston satama on Suomenlahden suurin öljysatama.
Öljynlastaus satamassa on nyt keskeytynyt. Helsingin Sanomien mukaan satamassa paloi tiistaina ainakin neljä suurta öljysäiliötä. Koiviston sataman tulipalon savu näkyy Suomeen saakka. Iskusta ei kuitenkaan aiheutunut ölypäästöjä Suomelahteen.
Koiviston sataman isku pahentaa ehkä maailman öljypulaa. Öljypula johtuu Hormuzinsalmen sulkemisesta. Iran sulki Hormuzinsalmen sen jälkeen, kun Israel ja Yhdysvallat hyökkäsivät Iraniin.
